„Razboi” pe axa Cluj-Mures-Debrecen. Aeroporturile lupta pentru suprematie in regiune

Updated on iunie 18, 2015 „Război” pe axa Ungaria – Cluj – Târgu Mureș, după ce toate cele trei aeroporturi care deservesc și zona Transilvaniei, Debrecen, Cluj-Napoca, respectiv Târgu Mureș, au în plan dezvoltarea unui proiect intermodal, prin care să se creeze conectivitate între transportul feroviar și cel aerian.

Primul dintre cele trei aeroporturi care ar fi putut avea deja făcuți primii pași pentru intermodal a fost Clujul, care în luna martie a acestui an ar fi trebuit să trimită proiectul intermodalului în fața Comisiei Europene pentru a primi finanțare. Acest lucru nu s-a întâmplat după ce vicepreședintele CJ de atunci, Ioan Oleleu (demisionar între timp), a refuzat să semneze proiectul, motivând că județul nu are bani pentru cheltuieli colaterale.

Intermodalul, aplicat deja la alte aeroporturi din Europa se poate face și la Cluj, susține directorl Aeroportului Internațional Cluj, David Ciceo, citat de Vocea Transilvaniei. Mai ales că fondurile europene se alocă fără probleme în special pentru proiecte de interconectivitate.

În plus, Ciceo, se teme că alte aeroporturi din zonă ar putea face proiectul intermodal și astfel Clujul ar fi marele perdant.

„Cel mai important este transportul modal, pentru municipiul Cluj-Napoca, pentru deblocarea traficului și a perspectivei de creștere a traficului CFR- aerian, în momentul în care va fi realizat transportul intermodal vom avea peste 2 milioane de pasageri. Din estimările noastre, cam 10% vor veni cu trenul ca pasageri la CFR, pe care in acest moment nu îi au. Ne ajutăm reciproc în dezvoltare, plus competiția.

Aeroportul Debrecen dorește intermodal, aeroportul Mureș dorește intermodal, pentru municipiul Cluj-Napoca, pentru județul Cluj e unul dintre proiectele cele mai importante, să legăm gara de aeroport. Propunerile unora că ideile aeroportului sunt fanteziste legat de intermodal, nu se susțin, nu sunt reale, ca dovadă alte aeroporturi din Europa. Conectivitatea este una dintre prioritățile Comisiei Europene”, a declarat David Ciceo

Ciceo a mai spus că deși în martie Clujul a pierdut șansa de a face intermodalull, respectivul proiect nu a fost aruncat la gunoi ci este pregătit pentru a fi depus din nou pe următoarea axă financiară, în 2016.

„S-a pierdut acest termen, următoarea depunere va fi probabil doar anul viitor, dar noi suntem pregătiți cu acest proiect. Este în aceeași formă, am mai făcut pași în privința unor avize, care oricum nu erau o condiție la vremea respectivă, dar este un proiect pentru dezvoltarea municipiului și județului Cluj”, a spus David Ciceo.

Proiectul intermodal de la Aeroportul Cluj a fost demarat în 2012, când Comisia Europeană a aprobat asistenţă financiară din partea Uniunii pentru proiecte de interes comun „Studii pentru dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă la Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj” – 2011-RO-91018 – S – în domeniul reţelelor transeuropene de transport (TEN-T).

Valoarea totală a proiectului pentru infrastructura de transport modal este de aproximativ 70 de milioane de euro din care finanţarea europeană de 60 de milioane de euro.

error: Content is protected !!