Compania românească Intervenții Active în Atmosferă a cumpărat primul avion destinat creșterii precipitațiilor în România, printr-un program special bilateral româno-american. Șeful IAA a precizat că acesta este primul și singurul avion din România care aduce modificări în atmosferă.
Avionul este echipat cu tehnologie de ultimă oră și are la bord un sistem de comunicații performant, cu legătură prin satelit, cât și prin relee.
Întrebat dacă Ministerul Agriculturii s-a arătat interesat de acest avion, Sârbu a răspuns: „Cred că şi Ministerul Agriculturii este interesat, eu cred că şi fermierii sunt interesaţi şi suntem singurii care pot să facă ceva contra fenomenelor de bad weather, suntem singurii care pot să combată deşertificarea, suntem singurii care pot să combată inundaţiile. Nu există altă entitate”.
„Clienţii noştri pot fi şi operatorii privaţi, dar cu aprobare de la Ministerul Agriculturii, asta e obligatoriu, pentru că, potrivit Legii 73/2008, nu se pot face activităţi de intervenţie activă fără acordul Ministerul Agriculturii”, a adăugat el.
Directorul general IAA a explicat că, pentru serviciile companiei, trebuie să se încheie un contract pentru sezonul respectiv, iar intervenția va fi făcută când este nevoie, la un preț de minimum 2 euro/hectar.
„Serviciile noastre înseamnă că noi oferim posibilitatea de a avea ploaie, de a combate grindina. Sunt servicii. (…) Adică noi nu putem lucra în funcţie de ‘o să mă cheme în ceasul al 12-lea. Cel mai bine este lucrezi preventiv şi să combaţi seceta prin creare de precipitaţii. Deci, lucrând din timp. (…) Contractul se face pe sezon şi noi intervenim de câte ori este nevoie. Costul ajunge la minimum 2 euro pe hectar”, a precizat acesta.
Emil Sârbu a admis că, în cazul în care MADR nu va apela la serviciile IAA, compania va căuta contracte în alte ţări. Întrebat de jurnalişti dacă există posibilitatea ca această aeronavă să zboare în alte ţări şi nu în România, el a răspuns:
„Este posibil, pentru că, normal, dacă Guvernul nu-şi doreşte să aibă o protecţie contra bad weather, noi suntem firmă privată şi va trebui să găsim o soluţie. Vă dau exemple: Turcia n-are un sistem de combatere a grindinei şi de creştere a precipitaţiilor, suntem în discuţii avansate cu ei, Italia nu are. Sunt ţări cu foarte multă agricultură şi acum îşi doresc într-un mod disperat să găsească o soluţie”.
Ionuț Lucian Lazăr, directorul de program al Unității Antigrindină din Vrancea, IAA, a explicat cum funcționează tehnologia de însămânțare a norilor.
„Sunt substanţe întâlnite pe scară largă la nivel mondial pentru însămânţarea norilor în scopul fie al combaterii căderilor de grindină, fie pentru stimularea de precipitaţii. Această aeronavă va fi dotată cu cartuşe pirotehnice şi torţe fumigene, care, coordonate de la sol, dintr-un punct de comandă, de către specialişti ai unităţilor de combatere a căderilor de grindină sau ai unităţilor de creştere a precipitaţiilor, vor merge în nori, unde vor realiza misiunile de însămânţare a norilor.
Practic, prin tot acest proces, introducem nuclee de condensare în norul respectiv pentru a crea mai multe nuclee de condensare faţă de cele găsite în mod natural în nor, astfel încât reuşim să stimulăm precipitaţiile din norul respectiv”, a susţinut el.
„De-a lungul anilor, pentru programele experimentale pe care le-am realizat, am făcut inclusiv analize din sol şi din apa meteorică căzută la sol, iar datele laboratoarelor acreditate european pentru partea de mediu au arătat faptul că nu se găsesc valori peste nivelul natural găsită în sol, iar în contextul schimbărilor climatice această aeronavă este un lucru inedit şi unic pentru România.
Multe alte state aplică deja astfel de tehnologii pentru stimularea precipitaţiilor. Consider că a venit şi vremea României. Consider că aeronava va avea un rol esenţial în securitatea alimentară şi chiar în securitatea naţională a României”, a subliniat reprezentantul unităţii din Vrancea.