Comisia Europeană și autoritățile UE pentru protecția consumatorilor au demarat o investigaţie în ceea ce priveşte 20 de companii aeriene, printre care şi Wizz Air, Ryanair și Lufthansa. Comisia Europeană și Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) au demarat o investigație amplă, vizând 20 de companii aeriene, inclusiv Wizz Air.
Acuzațiile sunt grave: companiile ar fi indus în eroare clienții cu privire la declarațiile de mediu, prezentând informații false sau incomplete. Acest lucru a rezultat în plata unor taxe mai mari de către pasageri.
„Este o veste excelentă faptul că autoritățile din întreaga Europă recunosc că, de fapt, consumatorii au fost păcăliți de practicile de greenwashing ale companiilor aeriene. Este inacceptabil faptul că acestea au ademenit consumatorii să compenseze emisiile generate de zborurile lor, uneori cu un preț ridicat”, a declarat Monique Goyens, directorul general al BEUC.
Acțiunea survine ca urmare a unei plângeri depuse în iunie 2023 de către organizația europeană a consumatorilor BEUC. Investigația este condusă de autoritățile de supraveghere din Belgia, Olanda, Norvegia și Spania. Conform Daily News Hungary, Comisia Europeană și CPC au trimis scrisori tuturor celor 20 de companii aeriene implicate, solicitând clarificări cu privire la declarațiile de mediu făcute, informează adevarul.ro.
Potrivit airportal.hu, cele 20 de companii aeriene incluse sunt Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SAS, Swiss, TAP, Volotea, Vueling și Wizz Air.
Comisia Europeană cere clarificări în legătură cu afirmațiilor făcute de companiile aeriene potrivit cărora emisiile de CO2 cauzate de un zbor ar putea fi compensate prin proiecte climatice sau prin utilizarea de combustibili sustenabili, pentru care pasagerii ar putea contribui prin plata unor taxe suplimentare.
„Autoritățile sunt preocupate de faptul că practicile identificate pot fi considerate acțiuni/omisiuni înșelătoare, interzise în temeiul articolelor 5, 6 și 7 din Directiva privind practicile comerciale neloiale. La rândul lor, companiile aeriene trebuie să clarifice dacă aceste afirmații pot fi justificate pe baza unor dovezi științifice solide”, spun oficialii Comisiei Europene.
Wizz Air și celelalte 19 companii aeriene au la dispoziție 30 de zile pentru a oferi un răspuns și a propune măsuri pentru remedierea situaţiei. Autoritățile vor dezbate și vor supraveghea punerea în aplicare a soluțiilor convenite și, în cazul în care nu sunt luate măsurile necesare, ar putea fi aplicate inclusiv sancțiuni.