Reciclare cu stres și bătăi de cap: Experiența unui clujean la automatele de returnare a ambalajelor: „Așa se încurajează reciclarea? Statul îți ia cu japca bani din buzunar și apoi te pune să pierzi timp și nervi pentru a-ți recupera banii?”

Updated on martie 21, 2024 Reciclare cu stres și bătăi de cap: Experiența unui clujean la automatele de returnare a ambalajelor: „Așa se încurajează reciclarea? Statul îți ia cu japca bani din buzunar și apoi te pune să pierzi timp și nervi pentru a-ți recupera banii?” 1

România a adoptat Sistemul de Garanție-Returnare pentru reciclare eficientă. Însă reciclarea pare că nu e eficientă, ci aduce stres, nervi și bătăi de cap. Un clujean a relatat pentru dcnews.ro ce a pățit atunci când a mers la un automat de reciclare a pet-urilor, de la intrarea într-un supermarket.

‘Am strâns toată luna sticlele cu eticheta SGR, prin care ni se iau obligatoriu din buzunar 50 de bani per sticlă. Practic, la un simplu calcul, am avut de recuperat aproximativ 70 de lei. Astfel, am mers la un supermarket cu un sac de sticle pentru a recicla și a-mi lua banii înapoi. Totul ar fi fost foarte simplu dacă tonomatele de preluare a ambalajelor ar funcționa eficient. Pe lângă faptul că statul a scumpit, practic, cu 50 de bani achiziționarea fiecărei sticle cumpărate, acum, te pune să umbli cu sacul/plasele de sticle după tine și să pierzi zeci de minute la tonomatele de preluare a ambalajelor care îți fac nervi și stres. De ce? Pentru că se blochează foarte des.

Se întâmplă ca un pet să fie refuzat de 3 ori până să fie acceptat, pentru că tonomatele dau erori! Și nu sunt singurul care a pățit asta! Întâmplarea a făcut ca să aștept la reciclare după o persoană care a întâmpinat aceleași dificultăți ca și mine. Am avut această ocazie rarisimă de a vedea încă o persoană care reciclează. Rar vezi oameni care se înhamă la așa ceva. Poate au avut deja o experiență negativă și au zis pas!

Însă eu sunt nedumerit… așa se încurajează reciclarea? Statul îți ia cu japca bani din buzunar și apoi te pune să pierzi timp și nervi pentru a-ți recupera banii? Nu e de mirare că lumea nu se înghesuie să recicleze și suntem codași la reciclare. Preferă să piardă cei 50 de bani per sticlă decât să umble apoi cu sacul după ei și să își facă nervi. Dacă o apă de 0.5 l costă 3 lei, de exemplu, de ce statul a scumpit-o prin SGR la 3,5 lei?

Dacă voiau să încurajeze reciclarea trebuiau să lase prețul de 3 lei și să garanteze cu 50 de bani. Nu era mai bine așa? Adică, după ce ai cumpărat o apă de 3 lei să te duci și să o reciclezi, câștigând 50 de bani per sticlă, nu tu să îți recuperezi banii! Dar e mai ușor să scumpești totul din pix și apoi te miri că oamenii nu mai au încredere în măsurile tale.

Într-un final, am reușit să reciclez, dar tot efortul depus a fost de parcă aș fi operat pe creier. Mă gândesc serios dacă mai reciclez sau voi trece indiferent pe lângă aceste automate, ca și cum nu există la intrarea în supermarketuri. E bătaie de joc. Totuși, mă întreb cei care au salariul minim pe economie ce fac sau pensionarii cu pensia minimă? Pentru ei orice leu contează! Dar statul pune biruri noi și apoi te obligă să îți iei banii înapoi, dar nu oricum, ci cu pierdere de timp, bătăi de cap și stres suplimentar…’.

Ghidul Sistemului de Garanție-Returnare în România
România a introdus de anul trecut o garanție de 50 de bani atunci când cumpără de la magazin băuturi în recipiente de sticlă, plastic sau metal cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri inclusiv. Garanția se poate recupera prin reciclarea respectivelor ambalaje într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, adică în orice magazin din România, indiferent unde a fost achiziționat produsul. În schimbul ambalajului gol, clientul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial.

Mai exact, în magazinele unde se preiau recipientele manual, clientul va primi garanția înapoi în numerar. În supermarketuri, unde se folosesc, de cele mai multe ori, echipamente automate pentru colectarea recipientelor, clientul va returna ambalajul la aparat (RVM) și va primi un voucher, care poate fi utilizat în magazin, la efectuarea cumpărăturilor sau se poate schimba la casă (sau la un punct special amenajat) pentru obținerea de numerar, în cazul în care consumatorul nu dorește să utilizeze voucherul de garanție doar în acel magazin.

Nu este necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs a fost cumpărat din locația unde este lăsat ambalajul.

Printr-o analogie foarte simplă, Sistemul de Garanție – Returnare este similar cu utilizarea cărucioarelor de cumpărături în supermarketuri – clientul împrumută căruciorul în baza unei garanții de 50 de bani și, ulterior, după finalizarea cumpărăturilor, pentru a recupera garanția, trebuie să returneze căruciorul.

Practic, pașii de respectat sunt următorii:

Căutăm în magazine etichete cu simbolul „Ambalaj cu garanție” și plătim garanția de 50 de bani.
Returnăm ambalajele în stare intactă la un punct de returnare.
Recuperăm garanția de 50 de bani pentru fiecare ambalaj

Advertisements
error: Content is protected !!