Updated on aprilie 13, 2017 Guvernul Grindeanu a adoptat, miercuri, strategia pentru descentralizarea administraţiei publice, cel mai important pas pentru regionalizare. În termen de 4 luni ministerele trebuie să vină cu propuneri concrete de competențe ce trebuie transferate Primăriilor și Consiliilor Județene.
După stabilirea competențelor, se vor stabili regiunile, care dobândesc personalitate juridică și pot propune/executa proiecte direct inclusiv cu Uniunea Europeană pentru fonduri europene.
Astfel, Clujul, prin poziția dominantă din zonă, va deveni Capitala Regiunii Nord Vest care va cuprinde județele Bihor, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj.
Proiectul aprobat miercuri este însoţit de un plan de acţiuni pentru pregătirea descentralizării şi unul pentru implementarea ei efectivă, cu termenele în care autorităţile administraţiei publice responsabile vor pune în aplicare măsurile/acţiunile corespunzătoare obiectivelor strategice stabilite, arată Guvernul.
Astfel, autorităţile administraţiei publice locale vor putea exercita noi competenţe în Agricultură, Cultură, Turism, Mediu, Sănătate, Educaţie – activităţi extraşcolare, Tineret şi sport.
(foto: Adrian Precupeanu)
Proiectul preia, la nivel general, principiile din legea propusă de Guvernul Ponta, în urmă cu trei ani, care a fost însă trântit la Curtea Constituţională. De data aceasta, nu este vorba de un proiect de lege, ci de asumarea unei strategii prin hotărâre de guvern, ministerele vizate urmând să facă o analiză de impact în vederea elaborării unui act normativ de transfer, în termen de 4 luni. Abia atunci se vor putea stabili clar toate competenţele ce urmează a fi transferate de la nivelul administraţiei publice centrale la nivelul administraţiei publice locale.
La 10 ianuarie 2014, Curtea Constituţională (CC) a decis că Legea descentralizării, pentru care Guvernul Ponta şi-a angajat răspunderea în Parlament în luna noiembrie 2013, este neconstituţională, admiţând sesizarea formulată de parlamentarii PDL. Curtea a decis neconstituţionalitatea legii în principal în raport cu competenţele descentralizate şi bunurile transferate autorităţilor locale, judecătorii constatând inadvertenţe în ceea ce priveşte competenţele transferate, dar şi statutul juridic al bunurilor.
Descentralizarea privea trei aspecte – respectiv competenţe, bunuri şi bani transferate autorităţilor locale. În cazul competenţelor, judecătorii CC au constatat că acestea au fost menţinute în unele cazuri şi la nivel central şi la nivel local, fiind o suprapunere de competenţe, iar în alte cazuri măsurile au generat mai degrabă centralizarea acestora.
De asemenea, în cazul bunurilor s-a constatat faptul că acestea nu au un statut juridic clar, întrucât legea reglementează transferul bunurilor din proprietatea publică a statului în proprietatea publică a autorităţilor locale, respectiv din cea privată a statului în cea privată a autorităţilor locale. În schimb, prevederile legii nu erau corelate cu cele din anexele cu descrierea bunurilor care făceau obiectul descentralizării.