Cinci clujeni, cu trei maşini Aro vechi de peste 20 de ani, s-au întors cu bine acasă după o aventură impresionantă de 9.000 de kilometri. Expediţia lor, care i-a purtat prin 12 ţări și până la Capul Nord (Nordkapp) din Norvegia, cel mai nordic punct al Europei, a durat 21 de zile și nu a întâmpinat probleme majore, în ciuda condițiilor extreme.
Expediția a avut și un scop important: demonstrând fiabilitatea acestor mașini românești, care erau produse în trecut. Membri ai Asociației NapocAro, aventurierii clujeni au reușit să ajungă acolo grație mașinilor Aro, care s-au comportat excelent pe drumurile acoperite cu zăpadă și gheață.
Ionel Bodea, președintele Asociației NapocAro și participant la expediție, a povestit pentru AGERPRES despre o întâmplare ciudată la granița Norvegiei cu Suedia: „Ne-a oprit în vamă la Norvegia şi ne-a întrebat dacă ducem cartofi, fapt de care noi am rămas surprinşi. Nu ştiu de ce ne-au întrebat asta. Adică, nu ne-au întrebat de ţuică, de ţigări, ne-au întrebat de cartofi… Tot ei, nu ştiau ce marcă e Aro, pentru că ei nu aveau în sistem asemenea maşini, n-a fost niciun Aro în Norvegia. Ne-a întrebat ce marcă e, unde s-a produs şi le-am explicat. Au zis că ei nu au în baza de date aşa ceva.”
În ciuda condițiilor meteo extrem de dificile, cu temperaturi de -29 de grade Celsius, resimțite la -38, zăpadă și gheață, mașinile Aro nu au avut nicio problemă tehnică majoră. „Am prins nişte ninsori… Zăpadă multă, gheaţă. Mergeam pe gheaţă cu 80-90 km/oră, că aşa mergeau toţi. Trecea câte un camion pe lângă noi şi nu mai vedeam nimic vreo 30 de secunde de la praful cu zăpadă pe care îl scotea. Din cauza asta, pe un coleg l-a ‘sărit’ de pe drum afară, dar n-au fost probleme, a intrat în zăpadă şi l-am tras afară. Am prins -29 de grade, resimţite la -38. Pur şi simplu nu puteam respira, stăteam numai cu mâna la nas, aşa de tare era aerul.”
Ionel Bodea a adăugat că, deși nu erau complet pregătiți cu încălzitoare, mașinile s-au comportat exemplar: „Am prins nişte ninsori.., zăpadă multă, gheaţă. Mergeam pe gheaţă cu 80-90 km/oră, că aşa mergeau toţi. Trecea câte un camion pe lângă noi şi nu mai vedeam nimic vreo 30 de secunde de la praful cu zăpadă pe care îl scotea. Din cauza asta, pe un coleg l-a ‘sărit’ de pe drum afară, dar n-au fost probleme, a intrat în zăpadă şi l-am tras afară. Am prins -29 de grade, resimţite la -38. Pur şi simplu nu puteam respira, stăteam numai cu mâna la nas, aşa de tare era aerul.
Maşinile s-au descurcat foarte bine, nu am avut probleme cu pornirea etc. Dar noi nu am fost pregătiţi cu încălzitoarele, mergeau non stop, iar mie mi-a cedat un ventilator. Dar am avut sirocou (încălzitor auxiliar – n.r.) şi ne-am încălzit cu el. Chiar la -29 de grade s-a nimerit să dormim în maşină, dar în maşină erau 22 de grade, n-am avut treabă, dormeam în tricou.
În timpul călătoriei, clujenii au întâlnit și o turmă de reni, dar, din păcate, Moș Crăciun nu era printre ei. „Ne-a ieşit în faţă o turmă de reni, unul era chiar pe mijlocul drumului şi s-a băgat printre maşini. Moş Crăciun nu era pe acolo. Am fost însă în satul lui Moş Crăciun, dar am fost un pic dezamăgiţi, în sensul că era doar ca un târg de Crăciun, nu era nimic deosebit. E amenajat frumos, cu becuri, dar nimic special. Şi aveau nişte preţuri foarte mari acolo…”
Pe drum, mașinile Aro au stârnit curiozitatea străinilor și a românilor întâlniți pe traseu. „Chiar la Moş Crăciun era un grup de români şi au rămas surprinşi când au văzut că erau maşini Aro acolo. Străinii, mai ales în Suedia, se uitau foarte mult după noi, ne salutau, dar ei le confundau cu Land Rover. Am fost în Suedia şi la un prieten care avea Aro şi am făcut o plimbare prin zonă, ne-a dus la un cimitir unde erau îngropaţi vikingi. Şi în Danemarca am fost la cineva care avea o Dacia. Ne-am oprit şi într-un orăşel din Danemarca, a trecut un român şi s-a întors înapoi să vadă Aro, că a zis că de 15 ani n-a mai fost în ţară, a rămas uimit.”
Ionel Bodea este convins că Aro rămâne un vehicul extrem de fiabil și competitiv, chiar și în fața mașinilor moderne de teren: „Maşinile Aro sunt foarte bune, se comportă foarte bine, singura problemă e un pic la căldură. Şi nu se compară cu maşinile de teren de acum. Atât doar că în maşinile astea mai noi e altă tehnologie, dar ca fiabilitate nu se compară. Şi la condus e uşor, nu te oboseşte, chiar te relaxează. Sunt mai bune maşinile Aro decât cele care se fac acum.”
Cei cinci clujeni cu trei maşini Aro, vechi de peste 20 de ani, s-au întors cu bine acasă, după o aventură de nu mai puțin de 9.000 de kilometri, prin satul lui Moş Crăciun, până la Capul Nord (Nordkapp), în Norvegia, considerat cel mai nordic punct al Europei.