40 de studenți clujeni au creat o mașină electrică solară care cântărește sub 200 de kilograme. Această invenție inovatoare va fi prezentată la o competiție internațională din Australia. Echipa Solis, formată din acești tineri ingineri, pune ultimele detalii la punct înainte de a-și testa creația pe circuitul australian.
„Asta va consta în parcurgerea a 3.000 de kilometri de-alungul continentului, din nord, de la Darwin, până în sud, în Adelaide. Aceştia vor fi parcurşi doar pe timp de zi, până la ora 5. De la ora 5 vom opri, vom staţiona unde ajungem şi va trebui să campăm. Vom fi şi prin deşert. Maşina va circula ca oricare altă maşină, deci va fi înmatriculată”, spune Alexandra Lupuleasa, studentă, pentru observatornews.ro.
De la ultima participare din 2023 şi până acum, studenţii au reuşit să îmbunătăţească mult performanţele maşinii. Dacă prima versiune cântărea 420 kg, cea de acum nu depaşeşte 180, lucru care va face să îi crească mult autonomia. Motorul va fi alimentat de 6 metri pătraţi de panouri solare care vor acoperi întreaga caroserie a maşinii.
„Acest vehicul care a concurat în Belgia are o baterie de aproximativ 7,5 kWh. Pentru următoarea iteraţie se va trece la o baterie de aproximativ 3 kWh. Viteza maximă e de aproximativ 100 de kilometri pe oră. Are o lungime totală de 5,8 metri”, explică Eric Lefter, managerul echipei.
Drumurile izolate din Australia nu vor fi uşor de parcurs. Pilotul nu va avea parte de niciun confort, deoarece orice consum suplimentar de energie ar putea afecta autonomia vehiculului.
„Traseul este pe o autostradă, dar practic e ca un drum judeţean de la noi, deci nu avem nici împărţitor în mijlocul drumului. Nu este închis traficul, deci vin maşini din faţă, inclusiv camioane de 3 vagoane, de 80 de tone”, spune Nemeth Raymond, student.
„Am proiectat, cum fac şi acum, structura de rezistenţă la răsturnare şi practic eu am asigurat că, în cazul în care se întâmplă ceva cu maşina, pilotul poate să iasă nevătămat din interiorul ei”, precizează Mihai Stancu, student.
Singurul obstacol major rămâne lipsa fondurilor. Costurile pentru realizarea maşinii şi participarea la competiţie ajung la 200.000 de euro, iar echipa încă nu a găsit sponsori care să acopere întreaga sumă.