Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat semnarea contractului de finanțare pentru achiziționarea a 62 de trenuri. Valoarea totală a proiectului este de 2.777.369.677,05 lei (echivalent a 561.277.545,23 euro).
ARF a semnat cu producătorul polonez PESA contractul pentru cele 62 de rame de scurt parcurs, primul tren urmând să ajungă în țară în această vară. Noile trenuri vor circula și pe o rută din Cluj.
Rutele pe care vor circula aceste trenuri sunt:
– București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani;
– Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița;
– București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiorii, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești.
La finalul anului 2024, a fost semnat Contractul de finanțare RUIC nr. 101/24.12.2024 pentru realizarea proiectului „Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficiență energetică în sectorul transporturilor – Material rulant sustenabil prin achiziția a 62 rame electrice regionale RE-R”, între MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII, în calitate de organism delegat, în baza Acordului privind stabilirea condițiilor delegării și a atribuțiilor care fac obiectul delegării de către Ministerul Energiei, și AUTORITATEA PENTRU REFORMĂ FEROVIARĂ (ARF), în calitate de Beneficiar, transmite vineri ARF, potrivit economica.net.
Obiectivul principal al proiectului îl constituie sprijinirea utilizării tehnologiilor cu emisii scăzute de carbon în transportul feroviar, prin îmbunătățirea transferului modal, care va asigura reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) din transport.
Obiective specifice ale proiectului sunt:
– Diminuarea dependenței de combustibilii fosili în sectorul feroviar prin înlocuirea materialului rulant existent, cu unități multiple utilizate pentru transportul regional și suburban de pasageri, ca parte a obligațiilor de serviciu public.
– Reducerea aglomerațiilor rutiere în zonele periurbane ale principalelor orașe caracterizate de densități ridicate ale emisiilor de dioxid de carbon, prin promovarea transportului feroviar ca alternativă la transportul individual. Această măsură facilitează conectarea eficientă cu alte centre funcționale și generează o reducere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră, prin scăderea utilizării vehiculelor personale.
Valoarea totală a proiectului este de 2,77 miliarde de lei (echivalent a 561,3 milioane de euro), distribuită după cum urmează:
– 2,32 miliarde de lei (echivalent 470 milioane de euro) – valoare eligibilă asigurată din Fondul pentru modernizare;
– 450 milioane de lei (echivalent a 91 milioane de euro) – bugetul propriu al beneficiarului, sumă provenită de la Bugetul de Stat.
Perioada de implementare a contractului este de 36 de luni.