Românii vor avea la dispoziție o aplicație prin care pot să afle ce sumă vor primi la pensie, dar și toate datele cu privire la pensia lor, respectiv informații despre vechime, despre cât au contribuit sau cu cât mai trebuie să contribuie pentru a ieși la pensie. Şeful Casei de Pensii a oferit detalii în exclusivitate despre această aplicaţie.
Daniel Baciu, preşedintele Casei Naţionbale de Pensii, pentru Antena 3: Avem un proiect foarte ambițios de digitalizare, dosarul de pensie să fie depus în format electronic, scutind pensionarul de o deplasare. Vorbim despre aplicația e-Talon, unde fiecare pensionar, în spațiul privat virtual, își va primi talonul de pensie în format digital.
De asemenea, vorbim despre o aplicație privind calculul aproximativ al pensiei, pentru că ,în momentul în care îți depui dosarul, spcialiștii caselor de pensii calculează pensia exactă, conform prevederilo legale în vigoare. Noi putem oferi un simulator privind un calcul aproximativ al pensiei pentru a oferi o predictibilitate referitoare la decizia pe care fiecare dintre noi trebuie să o luăm când îndeplinim condițiile de pensionare.
În anul 2025 și prima jumătate a anului 2026, ele se vor finaliza și atunci vom oferi o cu totul altă ofertă către beneficiarii noștri.
Primele decizii pentru pensiile calculate în baza noii legi. Banii urmează să ajungă la pensionari. „Am nelămuriri mari”
A fost aglomerație la Casa de Pensii în primele zile lucrătoare din 2025. Oameni care cer lămuriri cu privire la decizii emise, pensionari care aduc în continuare adeverințe de venit pentru sporurile nevalorificate în dosarul de pensii, cereri de tot felul.
În continuare, zeci de pensionari se adresează funcționarilor pentru a înregistra adeverințele de vechime pe care le-au așteptat cu lunile de la operatorii de arhive, au dat pe ele sume semnificative de bani și speră că le vor aduce un plus la pensie. „Acum avem mai mult timp și ne-am gândit să venim să le depunem. Acum a fost gata adeverința, am lucrat la o primărie și a durat până când mi-au eliberat-o. Am verificat-o de trei ori, au refăcut-o…”, spune o doamnă care își așteaptă rândul la ghișeu, conform bonului de ordine. O altă doamnă, care a venit pentru ceva lămuriri privind dosarul său de pensie, spune că adeverința de venit încă o așteaptă, iar din acest motiv are o mare nemulțumire.
„Din august am depus cererea, am și plătit o parte din bani, exact cum mi s-a solicitat. Nu mai vorbesc de taxe, astea sunt, mari, dar le știm dinainte. Am întrebat însă când va fi gata, mi s-a spus că în două luni, pentru că au mult de lucru. Suntem în ianuarie, au trecut patru luni, am sunat și mi se spune același lucru, că nu e gata, că e în lucru, că sunt puțini, dar că urmează să o elibereze”, semnalează o altă doamnă, conform Adevarul.
O altă pensionară a venit să afle cum poate intra în posesia baniilor ca urmare a recalculării pe care poștașul i-a dus la ușă, însă nu l-a găsit pe destinatar acasă. „Am fost plecată la țară, n-am fost când a venit poștașul, iar banii din recalculare s-au întors aici. Și vreau să știu cum fac. Decizia o am, dar vreau să văd cum îmi recuperez banii”, spune femeia.