Vehiculele parcate în parcările private, cum sunt cele ale marilor magazine, pot fi blocate sau chiar ridicate, dacă șoferii nu respectă regulamentul stabilit de administratorii domeniului respectiv. Recent, un șofer din Sfântu Gheorghe, care și-a găsit mașina cu roțile blocate în parcarea supermarketului Penny, a făcut o postare în grupul de Facebook „Peretele rușinii Sfântu Gheorghe”. Mai multe persoane s-au întrebat dacă măsura aplicată de administratorii magazinului este sau nu legală.
Contactați telefonic, reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Covasna ne-au explicat că dacă există un regulament afișat la vedere, care stabilește că parcarea pe domeniul respectiv se face cu respectarea anumitor condiții, administratorii magazinului au dreptul de a lua măsuri în cazul în care șoferii încalcă aceste reguli.
„Parcarea respectivă este domeniu privat, dar este deschis circulației publice, deci în privința circulației se aplică toate celelalte reguli pe care le aplicăm și la circulația pe celelalte drumuri deschise, în cazul în care constatăm noi o abatere de la aceste reguli (…) Fiind domeniu privat, se aplică și setul de reguli pe care îl stabilesc ei, ca entitate privată, pentru spațiul respectiv. Spre exemplu, dacă ar fi vorba despre o contravenție la circulația pe drumurile publice,
ar fi de competența noastră să o constatăm și să sancționăm – se mai întâmplă tamponări, sunt diferite incidente care se pot întâmpla și pe spațiile respective. În privința celorlalte norme pe care ei le stabilesc pentru spațiul acela, nu ne revine nouă competența nici de a constata abaterile, nici de a le sancționa. Este strict regulamentul impus de ei pentru spațiul respectiv, pentru constatarea unor abateri. Regulamentul trebuie să fie afișat la vedere, să se facă cunoscute aceste reguli celor care folosesc spațiul respectiv: în ce scop este disponibil, pe ce perioadă”, a explicat purtătoarea de cuvânt a IPJ Covasna, agent șef de poliție Gabriela Dinu, pentru weradio.ro.
Am luat legătura și cu reprezentanții supermarketului, care ne-au explicat că, în unele zile, nici angajații nu au unde să își parcheze mașinile din cauza celor care ocupă acele spații fără a ține cont de regulament. Se întâmplă și ca unele persoane să lase mașinile peste noapte în parcarea magazinului, deoarece nu găsesc locuri de parcare în jurul blocului. Și reprezentanții hipermarketului Kaufland Sfântu Gheorghe se confruntau, până recent, cu o situație similară, în parcare fiind lăsate cu zilele mașini scoase la vânzare de proprietari, probabil în ideea că vor avea mai multă vizibilitate și își vor găsi mai repede un nou proprietar.
E important de menționat că toate parcările marilor magazine din oraș au afișate în mai multe locuri regulamentele proprii de utilizare a parcărilor. Acestea sunt destinate exclusiv clienților, iar staționarea este permisă, de regulă, cel mult două ore, astfel că cei care parchează peste noapte ar putea avea surpriza ca a doua zi să le găsească cu roțile blocate. În cazul dispozitivelor de blocare a roților, șoferilor li se poate percepe și o taxă pentru eliberarea vehiculului.
În cazul supermarketului Penny, aceste regulamente sunt valabile la nivel național, existând un contract de monitorizare a parcărilor, avertizare și notificare a celor care nu respectă regulamentul. Regulamentul permite blocarea roților mașinilor, atunci când regulile sunt încălcate.
La intrările în parcarea Penny Sfântu Gheorghe sunt afișate plăcuțe cu mesajele: „Parcare pentru clienții Penny Market. Timp maxim de staționare 2 ore. După 2 ore se ridică autovehiculul” și „Parcarea Penny Market este proprietate privată şi este destinată exclusiv clienților. Pentru folosirea parcării contrar destinației, Penny Market îşi rezervă dreptul de a lua măsuri legale”.
Mașinile, interzise în zonele centrale din marile orașe ale României. Unde vor fi excluse cele înmatriculate în alte județe
Pe modelul marilor orașe europene am început și noi să punem în practică planuri pentru reducerea traficului în zonele centrale.
Este vorba, în principal, de transformarea unor străzi în artere pietonale, cu piațete și spații verzi. În Cluj-Napoca, accesul mașinilor a fost deja interzis pe mai multe străzi din centru, iar în Brașov restricțiile de circulație auto ar urma să-i vizeze în primă fază pe cei din afara orașului, scrie Pro Tv.
În Cluj, deja cinci dintre cele șase străzi din centru, programate să devină pietonale, au fost redate amatorilor de plimbări pe jos. Ultima este în lucru. Proiectul, început în 2020, are o valoare de 10 milioane de euro.
Femeie: „Trebuie să aibă și pietonii pe unde să meargă, nu numai mașinile”.
Bărbat: „E bine pentru noi pietonii, dar dacă mă gândesc ca șofer e greu.”
Și o parcare cu peste o sută de locuri a fost mutată. Șoferii își lasă acum mașinile la câteva străzi distanță.
Dan Tarcea, viceprimar Cluj-Napoca: „Elimină o mare parte din poluare, participă la cresterea calității vieții, asigură un spațiu în care oamenii pot să socializeze”.
În centrul istoric al Brașovului ar urma să fie interzis accesul mașinilor înmatriculate în alte județe, în zilele de weekend și de sărbătoare.
Reinhold Stadler, specialist în mobilitate urbană: „Oamenii sunt cumva încântați și sunt interesați să aibă o zonă centrală cumva redată pietonilor mult mai linistită și mult mai atractivă”.
Și zona pietonală din centrul Iașiului se va extinde, cu câteva mii de metri pătrați.
Sebastian Buraga, purtător de cuvânt primăria Iași: „Dorința noastră e ca acești mii de metri pătrați care sunt în acest moment traversate de autovehicule să dispară și pietonalul Ștefan cel Mare și Sfânt să aibă și alte rute de acces pietonale”.