Updated on martie 31, 2022 Noul design al zonei Expo Transilvania și IRA a fost prezentat ieri în cadrul Centrului de Inovare și Imaginație Civică.
Aici se vor amenaja un parc modern, care de sus are forma unui avion, două parkinguri de mari dimensiuni, străzi smart și multe parkinguri cu regim mic de înălțime, pe locația actualelor garaje, informează Cluj24.
Zona studiată este cuprinsă între străzile Dâmboviței, parțial Ialomiței, Tribunul Vlăduțiu, Aleea Dâmboviței, Expo Transilvania, parcul Aurel Vlaicu, și Poligonul auto IRA.
Suprafața carosabilă se va înjumătăți, însă pentru șoferi va crește numărul locurilor de parcare, de la 1700 la peste 2300. Vor exista și 54 de stații de încărcare pentru mașini electrice.
Un parking pe 2 niveluri, cu acces de pe str. Dâmboviței, va fi amenajat în subteran, lângă piațeta din fața centrului Expo Transilvania.
Un alt parking mare, cu parter și 3 etaje, cu acoperiș verde și centru comercial, va fi ridicat la IRA, lângă ieșirea de la stația viitorului metrou. Aici vor exista 212 locuri de parcare.
“Proiectul va beneficia de fonduri europene, dar și de la bugetul local. Mărăști este un cartier-fanion și merită această modernizare”, a spus primarul Clujului, Emil Boc, citat de Media9.
1.000 de arbuști noi ar urma să fie plantați pe toată suprafața studiată.
O clădire care “ia ochii” este propusă în proiect. Va avea parking, dar și spații comerciale. De asemenea, în zonă ar urma să se construiască un pasaj pietonal.
Radu Andronic, arhitectul care s-a ocupat de randările și viziunea noii zone, a spus că acum ”groapa” din Mărăști are un aspect învechit.
”Prin intervențiile pe care le vom face se dorește o reducere a traficului auto, o favorizare a traficului nemotorizat, pietonal, susținerea transportului public. Mai ales că proiectul nostru are fericirea, dar și nefericirea de a se suprapune din punct de vedere geografic, cu încă trei proiecte, foarte importante. Mă refer la proiectul de metrou, care pe amplasamentul nostru are două stații. Mă refer la stația Viitorul și stația de la IRA. Apoi are o stație de tren metropolitan, cea de la Podul IRA, și acest coridor de mobilitate durabilă. Va trebui să ne integrăm cu aceste proiecte.
Avem posibilitatea ca la Podul Ira, pe poligonul betonat, să creăm o clădire excepțională pentru arhitectura românească, o parcare multietajată cu funcțiune de terminal multimodal, cu ieșiri pentru stația de metrou integrate în această structură, cu spații comerciale, spații de agrement, acoperiș verde, rampe care să coboare din clădire spre parc”, a explicat arhitectul Radu Andronic, citat de stiridecluj.ro.