Updated on mai 13, 2021 Primul tramvai electric din Cluj Napoca a fost inaugurat în anul 1987. O fotografie postată pe grupul Amintiri din Vechiul Cluj arată momentul inaugurării tramvaiului electric.
„Inaugurarea tramvaiului, langa Stadion, anul 1987. Se pare ca tramvaiul respectiv circula pe stanga. Astfel tramvaiul revenea la Cluj dupa o pauza de 85 ani.”
Istoria tramvaiului în Cluj
Tramvaiul din Cluj a fost inaugurat la 28 august 1893, fiind construit de compania „Kolozsvári Közúti Vasút Részvénytársaság”. Primul tramvai cu aburi făcea legătura între Piața Gării și Centru (3,3 km). Un an mai târziu a fost deschisă o ramificație între centrul orașului și Piața Mărăști.
Pe lângă transportul de persoane, cei 9 km de cale simplă erau folosiți și pentru transportul de marfă. Materialul rulant era consitutit din 3 locomotive cu abur, 6 vagoane de pasageri și 5 platforme de marfă.
În anul 1902 a fost desființat serviciul de tramvaie din cauza rezultatelor economice nesatisfăcătoare.
Consiliul orășenesc a dorit să reînvie acest tip de transport în 1904, dar în cele din urmă șinele au fost dezafectate până în 1909. În 1929 a fost propusă introducerea tramvaiului electric printr-o linie suburbană spre Cojocna, proiect care nu s-a realizat.
La 1 octombrie 1987 a fost inaugurată rețeaua de tramvaie electrice, care avea rolul să ajute rețeaua rutieră ce devenise supraîncărcată în urma dezvoltării industriale a orașului în anii 1970-1980.
Construcția liniilor ce urmau să lege cartierele Someș Nord și Mănăștur de centrul orașului a început în aprilie 1986. Prima linie deschisă unea Gara de Combinatul de Utilaj Greu, iar pe 10 noiembrie 1987 a fost deschisă linia de la Gară spre Mănăștur.
Materialul rulant livrat în 1987/1988 era format din 21 de tramvaie Timiș 2 și 2 V3A, ulterior intrând în parc și modelul V2A. Între 1997 și 2002 au fost importate 26 de tramvaie Tatra KT4D din Berlin și 20 din Magdeburg.