Cluj. Karoly Haller, un primar din viitor: a inteles in urma cu 129 de ani ca bicicleta este solutia traficului din oras

Károly Haller, jurist şi profesor universitar, a fost la finalul secolului al XIX-lea primarul Clujului care, la 50 de ani, mergea cu bicicleta la serviciu. De ce? Pentru a promova în 1886 mersul pe bicicletă ca soluţie pentru traficul din oraş. La 129 de ani de atunci, Clujul nu are o reţea completă de piste pentru biciclişti.

Juristul şi profesorul universitar Károly Haller (n. 14 octombrie 1836, Sibiu – d. 7 februarie 1911, Budapesta) a fost primar al Clujului în perioada 1 august 1884 – 1 mai 1886.

El a fost profesor de Drept şi rector al Universităţii Francisc Iosif din Cluj în anul universitar 1880/81. (sursa: adevarul.ro)

Deşi nu a ocupat poziţia de edil-şef al oraşului de pe Someş pentru mult timp, Karoly Haller a rămas în istorie drept unul dintre primarii vizionari ai Clujului.

FOTO: Clujul de altădată
FOTO: Clujul de altădată

 

El este subiectul unei fotografii făcute în secolul al XIX-lea care a rămas în arhiva foto a oraşului. Haller apare în Parcul Central din Cluj-Napoca îmbrăcat elegant cu palton, joben şi papion, lângă o bicicletă.

Deşi imaginea pare astăzi una banală, în 1886 acest tip de bicicletă – cu două roţi egale era o noutate importantă.

„Primarul Haller, deşi nu era tânăr, avea 50 de ani, mergea cu bicicleta la serviciu, pentru a promova acest nou mijloc de transport. În Cluj se circula în acea perioadă cu bicicletele din acelea cu o roată foarte mare. Problema era că acel tip de biciclete era foarte periculoase. Erau foarte multe accidente, iar o căzătură era de multe ori fatală. Pentru ca oamenii să nu renunţe totuşi la ideea de bicicletă, primarul Haller a promovat intens noul tip de bicicletă”, a explicat Ancuţa-Lăcrimioara Chiş, coautoarea cărţii „Clujul de altădată”.

Bicicleta cu două roţi egale avea un avantaj enorm: era mult mai uşor de controlat şi căzăturile nu provocau răni grave.

Primarul Haller a înţeles la finalul secolului al XIX-lea că bicicleta va rezolva una dintre cele mai mari probleme ale vieţii la oraş – traficul.

Cluj-Napoca nu a reuşit la 129 de ani de la acea fotografie să asigure o reţea de piste petru biciclişti.

error: Content is protected !!