Un raport Greenpeace CEE arată că, în jumătate dintre rutele analizate la nivel european, călătoria cu trenul este mai scumpă decât cea cu avionul. România se numără printre țările dezavantajate, iar concluziile au o relevanță directă pentru clujeni, având în vedere rolul orașului ca hub aerian spre Vestul Europei.
Dacă pe ruta București–Cluj trenul rămâne în mod constant mai accesibil decât avionul, situația se schimbă radical atunci când clujenii își îndreaptă privirea către destinații internaționale.
Raportul arată că pe rutele din România către Ungaria, Austria sau Germania, trenul este „predominant mai scump” decât avionul, diferența fiind generată în special de zborurile directe operate de companii low-cost de pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj.
În practică, un bilet de avion spre Budapesta, Viena sau Berlin poate costa mai puțin decât un bilet de tren internațional, chiar dacă distanța nu este mare.
Această realitate subliniază o contradicție majoră: în timp ce Uniunea Europeană încurajează transportul feroviar ca alternativă ecologică, infrastructura feroviară din România — deși „densă și accesibilă”, după cum notează raportul Greenpeace — este îmbătrânită și încetinită, ceea ce o face necompetitivă în fața zborurilor low-cost.