Autoritățile municipale din Cluj-Napoca au lansat dezbaterea publică asupra Planului Urbanistic Zonal (PUZ) necesar pentru construirea unui pasaj rutier subteran amplu, estimat la un cost de 130 de milioane de lei (aproximativ 28 de milioane de dolari americani). Proiectul vizează fluidizarea traficului intens de la intersecția bulevardului Muncii cu strada Oașului.
Studiile de fezabilitate și de trafic pentru acest nou pasaj subteran au fost elaborate de Costin și Vlad Birou de Proiectare, aceeași firmă responsabilă pentru proiectarea podului Oașului – Răsăritului, o altă infrastructură rutieră semnificativă din oraș.Se anticipează că noul pasaj va îmbunătăți semnificativ fluxul de vehicule în această zonă critică.
„Documentația propune o intervenție majoră asupra schemei de circulație existente prin realizarea unui pasaj rutier, cu scopul de a fluidiza traficul rutier pe direcția Bulevardului Muncii, arteră principală de tranzit în estul municipiului Cluj-Napoca. Prin separarea fluxurilor de circulație, se urmărește reducerea blocajelor rutiere, îmbunătățirea condițiilor de deplasare și creșterea siguranței participanților la trafic.
Pentru fluidizarea traficului pe direcția Strada Oasului – B-dul Muncii va fi proiectat un pasaj rutier subteran, lungimea acestuia este de aproximativ 114 m, lungimea rampelor de intrare/iesire este cuprinsa intre 82 – 100 m, cu banda de circulatie unidirecționala de 4.00m, avad si trotuare de serviciu cu latimea de 0.75 m. Gabaritul la intrarea in pasaj va fi de minim 4.50 m, facilitand astfel circulatia autocamioanelor si a autobuzelor. Lățimea benzilor de circulatie centrale (pe care este linia de tramvai) este de 3.25 m, iar latimea benzilor de circulatie marginale este de 3.50 m.
Va fi reproiectat si sensul giratoriu de la intersectia strazilor Oasului, B-dul Muncii, Strada Fanatelor si strada George Gordon Bayron. Lucrarile proiectate vor avea o lungime de aproximativ 444 m(pe directia strada Oasului – B-dul Muncii, si vor viza si racordurile cu strazile laterale. Tramvaiul va ramane pe zona mediana, statia de tramvai se va reloca imediat dupa sensul giratoriu proiectat, fiind prevazuta cu peroane acoperite. Se va interveni si la podul existent de pe strada Oasului care traverseaza Paraul Chinteni. In urma expertizarii acestuia, vor fi prevazute lucrari de reabilitare/inlocuire.De asemenea se va amenaja si sectiunea de scurgere a vaii. In lungul strazilor, trotuarele existent se vor reproiecta, asigurandu-se astfel desfasurarea traficului pietonal”, se arată în proiectul urbanistic, potrivit Ziua de Cluj.
Etapa consultării are loc până în 9 mai 2025, după care proiectul urmează să fie discutat de către Comisia de Urbanism a Primăriei. Consilșierii locali au aprobat deja studiul de fezabilitate pentru proiect, investiția în pasaj fiind estimată la peste 130 de milioane de lei. Din acești bani, Primăria vrea să atragă din fonduri europene 62 de milioane de lei, restul urmând să fie contibuția din bugetul local al Primăriei. Pasajul subteran din zona B-dul Muncii-Oașului urmează să fie construit în 2 ani și 4 luni (28 de luni, din care 6 luni pentru proiectare iar restul pentru execuția propriu-zisă a lucrărilor).