Transapuseana, unul din cele mai frumoase drumuri din România, care străbate culmile Munților Trascău, a fost finalizată. Drumul va fi recepționat la finalul lunii septembrie. Transapuseana sau DJ 107 I este cea mai mare investiție într-un drum județean din România, cu o valoare totală a proiectului de circa 73 milioane euro, mare parte din fonduri europene.
Transapuseana, în lungime de 78 de km, străbate culmile Munților Trascău, fiind unul din cele mai spectaculoase drumuri montane din România și face legătura între municipiul Aiud (autostrada A10) și zona Bucium (Abrud – DN 74).
Drumul străbate una dintre cele mai sărace zone din România, de la Aiud – Râmeț – Ponor – Mogoș – Bucium și este o oportunitate pentru dezvoltarea economică și turistică a zonei. Deja, pe acest drum sunt mii de turiști care îl străbat cu autoturismul, dar în mod special este o atracție pentru motocicliști.
”Transapuseana, un vis devenit realitate, ne aduce mai aproape de istoria, tradițiile, obiceiurile și arhitectura acestor locuri minunate.
Am început proiectul de modernizare a drumului cu gândul de a dezvolta o zonă atât de frumoasă a Apusenilor, dând o șansă celor care au trăit de-a lungul timpului aici și reclădind alături de oameni harnici și dedicați comunităților din care provin.
Prin intermediul Transapusenei, arătăm tuturor românilor ce lucruri frumoase avem în județul Alba”, a declarat pentru ziarulunirea.ro, Ion Dumitrel, președintele CJ Alba.
Primul lot din Transapuseana, cu o lungime de 43 de km a fost finalizat în anul 2023, iar lotul 2, cu o lungime de 35 de km, între Ponor și Bucium (Abrud DN 74), va fi recepționat până la finalul lunii septembrie.
”Transapuseana face legătura între autostrada Sebeș-Turda și DN 74 și asigură conexiunea dintre localități și crearea unor noi oportunități pentru dezvoltarea economică și turistică a regiunii. Pentru optimizarea logisticii lucrărilor, Elis Pavaje a construit la km 30 o carieră modernă și o stație de betoane.
Proiectul este împărțit în două loturi. Lucrarea leagă localitățile Aiud și Abrud din județul Alba.
Pentru acest proiect a fost alocat un număr considerabil de utilaje și peste 200 de muncitori. Lucrările din cadrul acestui proiect au vizat reabilitarea părții carosabile prin realizarea unei fundații din balast și piatră spartă la care s-au adăugat și două straturi de mixturi asfaltice în lungime de 80 km – 120.000 tone, dar și lucrări speciale precum: turnarea a 56.600 mc beton în ziduri de sprijin, construirea a 15 poduri și podețe noi; montarea a 93 separatoare de hidrocarburi, realizarea și montajul de rigole pentru scurgerea apelor pe o lungime de 57 km, montajul de parapeți metalici pe o lungime de peste 50 km.
Desigur, pe parcursul proiectului am întâmpinat și o serie de probleme, precum alunecări de teren ce au necesitat stabilizare sau, pe diferite porțiuni, accesul îngreunat cu trailere din cauza reliefului, dar toate acestea au fost provocări asumate, ce țin de amploarea proiectului “ , a spus Cristian Panea.