Momentul în care mașinăria gigantică, numită cârtiță, a mușcat pentru prima dată din munte a fost marcat de o ceremonie. Dacă totul va merge bine, peste trei ani, trenurile vor străbate locul cu o viteză de 160 km/h. Deocamdată, la cea cu care merg acum, pot fi depășite de un biciclist în formă.
Eleni și Varvara, așa au fost botezate cele două utilaje gigantice care vor fora galeriile gemene ale tunelului Ormeniș din județul Brașov. Eleni și-a început munca după ce doi preoți au binecuvântat lucrarea, iar pe buton au apăsat – într-un efort simbolic – constructori și politicieni.
Așa numita cârtiță, cu un diametru de 8,6 metri, care a costat aproape 18 milioane de euro, va înainta cu 15 metri pe zi. Vorbim despre cel mai complex proiect de infrastructură din România din ultimii 30 de ani. Tunelul pe care îl sapă Eleni va avea la final 6,9 kilometri și va fi cel mai lung din țară. Galeria paralelă o să fie forată de Varvara, care intră în funcțiune peste o lună, scrie Stirile Pro Tv.
Utilajul sapă, evacuează pământul și în locul masei dizlocate montează, în același timp, segmentele de inel. Simultan, pompează cimentul care fixeaza plăcile de beton.
Sotiris Koropoulis, director de proiect AKTOR SA: “Înăuntru sunt câteva pistoane uriașe care împing segmentele din față și, împingandu-le, simultan, macină piatra ca să fie excavată mai ușor”.
Când vor fi date în folosință tunelurile
Pe șantier mai sunt așteptate două cârtițe, care vor fora cel de-al doilea tunel, cel de la Homorod, cu o lungime de 5,1 kilometri.
Ionuț Săvoiu, sectetar de stat în Ministerul Transporturilor:
“Undeva, în 2026, ar trebui să fie date în folosință, dacă lucrurile decurg normal și nu apar alte probleme”.
Nu toți sunt așa încrezători, mai ales că lucrările ar fi trebuit sa fie gata anul acesta.
Octavian Movilianu, vicepreședinte PRO Infrastructura:
“În cel mai optimist caz, aici putem fi gata în vreo 3-4 ani. Avem și alte blocaje în alte puncte pe șantier”.
Ionuț Săvoiu, secretar de stat Ministerul Transporturilor, citat de Observator Tv: Au fost, concret, probleme cu scoaterea din circuitul silvic, cu livrarea proiectului termic optimizat și bineînțeles problemele generate pe lanțul de aprovizionare cu pandemia, cu mutarea acestei uzine la față locului. Există riscul să nu poată să meargă mai departe dacă nu erau găsite soluțiile legale care să asigure actualizarea prețurilor, în condițiile în care omenirea a fost într-o situație de criză.
Monica Mihăileanu, director general adjunct în cadrul Sectorului de Proiecte Europene: Am obținut finanțare până la finalul anului 2024, încercăm să decontăm cât mai mult, să lucrăm cât mai bine. Întârzierea actuală este aproximativ de un an și șase luni, un an și șapte luni.
O a doua pereche de tuneluri, denumită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod. Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legătură: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod, scrie RTV.
Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare și 70 m lângă zona cu suprasarcină mare.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania Herrenknecht. Un TBM poate să foreze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, șase zile pe săptămână și o zi de întreținere.