Updated on ianuarie 12, 2024 Pe secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni se lucrează la unul dintre cele mai lungi tuneluri de pe autostrada Sibiu – Pitești. Este primul tunel de autostradă, săpat în stâncă, care se află în construcție în România. Săpăturile se fac prin dealul Momaia în apropierea Curții de Argeș, va avea o lungime de aproximativ 1,3 kilometri și reprezintă o realizare tehnică impresionantă la care participă o echipă internațională de profesioniști.
Lucrările sunt efectuate cu tehnologia NATM (New Austrian Tunneling Method) și constau în execuția portalului, injecția de ciment pentru stabilizarea părții superioare și apoi excavare prin detonări.
„Este primul tunel de autostradă realizat prin săpătură în stâncă. Este format din două galerii, construite în paralel, una pentru fiecare sens de mers. În momentul de față a fost depășit punctul critic al lucrării, adică partea de început a tunelului. Acum au început să intre în zona de piatră și material tare și o să aibă un avans foarte mare pentru că se lucrează mult mai ușor”, a transmis Cristian Tudor, purtător de cuvânt al Direcției Regionale Drumuri și Poduri Craiova, citat de click.ro.
Pe sensul Sibiu-Pitești s-au săpat până acum 142 de metri, iar pe sensul Pitești-Sibiu 80 de metri.
„Acum o să aibă un ritm mult mai susținut. Se lucrează în trei schimburi, 24 de ore din 24, șapte zile din șapte”, a mai adăugat Cristian Tudor care a precizat că tunelul este format din două galerii, construite în paralel, pentru fiecare sens de mers.
Directorul general al Companiei de Drumuri, Cristian Pistol, a declarat la Digi24 că antreprenorul este foarte bine organizat și că se lucrează la terasamente, structuri, fundații și utilități.
Stadiul fizic este de peste 18%. Sunt premise foarte bune privind finalizarea acestui lot de autostradă înainte de termen probabil. Termenul e februarie 2027, dar după cum s-a mobilizat, cred că poate fi devansat cu 10 – 12 luni.
În 2028 ar trebui să circulăm de la Sibiu la Pitești pe autostradă, practic va fi finalizată legătura de la Nădlac până la Portul Constanța, a declarat Cristian Pistol.
Antreprenorul lucrează în șantier cu 360 muncitori și 150 utilaje, a scris pe Facebook Ionel Scrioșteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor.
El precizează că tunelul Momaia va avea o lungime de 1,3 km și va fi format din 2 galerii principale separate, Daniela și Alina, câte una pentru fiecare sens de mers. La construcția celor două fire ale tunelului se lucrează concomitent, 24 din 24 ore, 7 din 7 zile, cu echipe de specialiști aduși din Austria, împreună cu muncitori din România, care utilizează noua metodă austriacă NATM, folosind tehnologie de ultimă generație, potrivit secretarului de stat.
Secțiunea 4: Tigveni – Curtea de Argeș are o lungime de circa 10 km, iar pe această secțiune vor fi realizate 13 lucrări de artă, dintre care 12 poduri, pasaje și viaducte, cel mai lung viaduct fiind de 630 de metri. Cuprinde și construcția unui nod rutier la Țigveni, care va face conexiunea cu Secțiunea 3 a Autostrăzii Sibiu – Pitești.
Autostrada Sibiu – Pitești va avea o lungime de 122 de km, este împărțită în 5 secțiuni, va lega Centrul și Vestul României de rețeaua europeană de autostrăzi, fiind parte importantă a Coridorului de Transport Pan-european nr. IV.