Updated on august 17, 2014
Pe panourile publicitare dispuse sub formă de triunghiuri înalte pe pietonala Eroilor din centrul Clujului au apărut peste noapte mesaje care revendică spațiul public pe care sunt amplasate acestea.
Panourile publicitare respective sunt amplasate pe zona pietonală Eroilor, între Monumentul Memorandiștilor – Clopot și intersecția cu strada Bolyai, în imediata vecinătate a benzii de bicicliști situată lângă carosabil.
Reclamă la evenimente culturale și de divertisment
Majoritatea acestor panouri, dispuse în triunghi, de dimensiuni de doi respectiv de aproximativ cinci metri, care anunță evenimente culturale și de divertisment sau fac reclamă la anumite localuri, au fost ștampilate cu mesaje precum “Spațiu public – ANULAT”, “Spațiu public = Venit privat”, sau “Ocolește-mă”.
De precizat că ștampilele cu mesajele amintite au vizat aproape toată gama de anunțuri, fie că este vorba de evenimente private sau organizate de instituții publice.
Între evenimentele pe ale căror anunțuri au fost postate mesaje se numără concertul lui James Blunt, care va inaugura noua Sală Polivalentă din Cluj, organizat în cadrul TIMAF, Serile lirice la Palat organizate de Opera Națională Română din Cluj, respectiv un panou care anunță reduceri pentru rochii de mireasă. De asemenea și afișele la localurile Napoca 15 și Diesel sunt însoțite și ele acum cu astfel de sloganuri.
Nu sunt ocolite însă nici eenimente cu tentă socială mai pronunțată, din cadrul campaniei pentru Roșia Montantă, sau care fac reclamă la Fân Fest.
De asemenea pe o latură a unui tringhi publicitar cu înălțimea de peste cinci metri pe una din laturi lipsește afișul, iar în partea de jos au fost aplicate două pete mai mari de vopsea neagră, respectiv roșiatică.
Singurele panouri care nu au făcut obiectul mesajelor amintite sunt cele două care anunță concertul Mariei Nazionale, de foarte mari dimensiuni, dar și un anunț la Teatru de Club.
Reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca nu au putut fi contactați pentru a transmite o reacție, în condițiile în care pietonala este administrată de instituție, fiind zonă publică. (sursa: voceatransilvaniei.ro)
Clujul, atent la modul în care este utilizat spațiul public
Revenidcarea spațiului public nu este o premieră la Cluj-Napoca. Vara aceasta, când concertul lui Billy Idol, programat inițial pe Cluj Arena, a fost mutat în Piața Unirii, un spațiu public adresat cu preponderență evenimentelor gratuite, numeroase persoane au contestat anunțul inițial al organizatorilor, care prevedea amplasarea unor garduri înalte de patru meti, pentru a face diferența între spectatorii plătitori de bilete și ceilalți.
Pe acest fond organizatorii au renunțat în cele din urmă la decizia respectivă, fiind amenajate doar panouri de delimitare de delimitare, publicul rămas în afara acestora având posibilitatea să urmărească spectacolul artistului.
De-a lungul timpului mai mulți activiști civici au adresat petiții publice cu privire la îngrădirea accesului public în diferite zone din oraș, precum Parcul Eroilor, o zonă de plimbare din vecinătatea Parcului Rozelor, respectiv modul în care sunt gestionate lacurile din carierul Gheorgheni, fiind înființat în acest sens grupul de ecologiști SOS LAcurile Gheorgheni.