Updated on august 12, 2014 Nici nu au apucat să fie date în folosinţă şi au fost deja vandalizate. Este vorba despre automatele de ticketing care ar trebui să funcţioneze în Cluj-Napoca din toamna anului 2014.
Clujul va avea, începând din această toamnă, un sistem performant de ticketing, cu ajutorul căruia călătorii îşi vor putea achiziţiona bilete non-stop, fără a mai fi dependenţi de orarul ghişeelor sau de noul sistem de bilete prin SMS. De altfel, vechile case de bilete se vor închide.
Primele automate de ticketing au început să fie montate în oraş încă din primăvară şi au ajuns să fie avariate şi vandalizate încă dinainte de a fi funcţionale. În total, în Cluj-Napoca, până la sfârşitul lunii septembrie urmează să fie amplasate 61 de automate self-ticketing. Licitaţia pentru proiect a fost câştigată de către asocierea Ramb SRL cu CS Vision SRL, ambele din Braşov.
“Până acum am montant 24 de automate, iar celelalte sunt în depozit. Dirigintele de şantier a venit să le verifice şi sunt toate funcţionale. Nu le montăm încă tocmai de teama vandalismului. Avem fundaţii la toate staţiile şi până în momentul de faţă au fost montate 70 de copertine; celelalte sunt făcute, dar nu au fost încă amplasate în teren”, a declarat Mihaela Sidău, manager de proiect Ramb SRL. (sursa: Ziua de Cluj)
Unele automate de ticketing au fost deja vandalizate, deşi nici măcar nu au apucat să fie utilizate de către călători. Spre exemplu, automatul din staţia Câmpului (situată pe Calea Mănăştur, înainte de podul Calvaria) a fost distrus, ecranul fiind complet spart. Alte automate amplasate în oraş au fost acoperite cu graffiti.De asemenea, partea de sticlă de la mai multe staţii a fost spartă. Firma care se ocupă de proiect a fost înştiinţată despre probleme şi, conform reprezentanţilor acesteia, pagubele produse de cei care au vandalizat staţiile vor fi reparate înaintea inaugurării proiectului.
“Nu am sesizat poliţia. Vom înlocui noi ecranul spart şi vom curăţa aparatele murdare”, a spus Sidău.
Cei care au intenţii distructive în legătură cu automatele de ticketing trebuie să ştie că, din momentul inaugurării, acestea se vor afla sub strictă supraveghere. Cele 61 de automate care vor fi montate în staţiile din oraş vor fi dotate cu un sistem complex de securitate, care va cuprinde camere de supraveghere şi sisteme de alarmă. Cel mai probabil, automatele vor fi inaugurate în perioada noiembrie-decembrie. Termenul de finalizare anunţat iniţial era iulie 2014, dar a fost prelungit “din cauza problemelor din teren”, spun cei de la Ramb SRL.
“Din păcate nu avem deocamdată curent în staţii, ca să putem proteja aparatura. În momentul lansării proiectului vor exista camere de supraveghere şi sisteme de alarmă”, a subliniat Mihaela Sidău.
Valoarea totală a investiţiei se ridică la 27 de milioane de lei, banii provenind în majoritate din fonduri europene, iar restul, de la bugetul local.
Proiectul, care a presupus modernizarea a 87 de staţii ale mijloacelor de transport în comun, trebuia să includă următoarele componente: 61 automate self-ticketing, 7 centre de vânzare, 136 de validatoare în staţii, 327 de validatoare în mijloacele de transport în comun, 9 puncte de transfer a datelor, o locaţie de management operaţional, 35 de staţii noi.