Updated on februarie 9, 2021 Greu de înțeles pentru unii de ce un bilet mic la transportul în comun, dublat de subvenții enorme de la Guvern sau primărie, duce la autobuze proaste în trafic și la faliment. Primăria București plătește subvenții enorme la transport, Nicușor Dan fiind efectiv speriat să scumpească biletele de autobuz ca să-i rămână bani pentru alte proiecte. Aplică strategia de succes a Gabrielei Firea. Totuși, nu poți exista ca Primăria doar ca să plătești subvenții la transport și căldură.
Sorin Ionita: „Saga STB continuă: cum e posibil ca la Cluj compania municipală de transport în comun (CTP) să aibă încasări de 564 lei/locuitor în medie, iar la Bucureşti STB doar 112 lei/locuitor?
Noul şef al STB trebuie să facă urgent un exerciţiu de benchmarking şi să explice de unde vin diferenţele astea: preţ bilet prea mic (1.3 faţă de 2.5 lei), blat generalizat, sub-utilizarea reţelei de suprafaţă pentru că Bucureştiul are şi metrou etc? Cum ai da-o, e foarte greu să justifici un raport de 5:1
Iar calculul e făcut în ipoteza generoasă că la Cluj cele 171 milioane RON/an încasate de la călători cuprind şi gratuităţile (nu am detaliul ăsta), astfel încât să fie comparabil cu totalul de 213 milioane RON/an la STB. Că dacă sunt doar încasări efective, atunci trebuie comparat cu 96 milioane ale STB, adică 51 lei/locuitor, iar raportul la încasări între Cluj şi Bucureşti devine un incredibil 11:1”.
Radu P.: Ori nu plătesc bucureștenii bilete, ori nu declară STB-ul toate încasările. Ori biletul în București e mai ieftin de vreo 20 de ori ca în Cluj.
Sorin Ionita: E doar de doua ori mai scump biletul la Cluj, ca de, ei isi permit, primarii de Buc n-au curaj sa faca incasari, e lumea saraca. Mai ramane de explicat un factor de 2.5
Adrian S.: Ar mai fi ideea că la locuitorii din Cluj-Napoca se adaugă cei din Florești, Apahida si Baciu. Probabil se împarte la peste nr de locuitori ai Clujului. Dar oricum o dai, e clar că e mai profitabil. Unele diferențe probabil vin si din dezvoltarea flotei de autobuze la Cluj pe bani europeni. Deci nu s-au prea făcut achiziții din banii încasați. Flota este nouă, atrage pasagerii.
Radu C.: CTP e la ani lumina de STB. Trecand peste autobuze in sine, ca nu stiu cum mai sunt acum, dar oricum, probabil more or less niste cutii pe multe roti care te duc de colo colo – ideea e ca CTP are sens
– liniile sunt multe si utile,
– interconectarile intre tramvai/troleu/autobuz sunt usoare si au sens,
– cand schimbi linia si/sau vehiculul ori ai statie tot unde te-ai dat jos, ori mergi cateva zeci – maaaxim 100m pe jos,
– benzile unice si cele facute pe contrasens (pe sistemul bd. Dacia din B) si mai ales RESPECTAREA LOR ajuta enorm la viteza de deplasare a transportului in comun
E pur si simplu util CTP-ul si are sens sa-l folosesti si sa dai bani ca sa il folosesti, eu cred ca acolo e mare parte din explicatia veniturilor mult mai mari din vanzare de bilete.