Metroul din Cluj: Primele indicii că visul devine realitate. Ce scrie pe panourile informative montate la șantierul din Florești

Updated on septembrie 27, 2024 Metroul din Cluj: Primele indicii că visul devine realitate. Ce scrie pe panourile informative montate la șantierul din Florești 1

Noi informații despre metroul din Cluj au apărut. Primele lucrări la metrou stau să înceapă. Pe șantierul din Florești au apărut deja panouri informative despre lucrare.

Potrivit panoului, lucrările la metrou durează 96 de luni, iar prima dată de finalizare este 31.08.2023.

Contractul pentru realizarea metroului din Cluj a fost semnat în 25 mai 2023. Este vorba de cel mai mare contract din sectorul transporturilor parafat în ultimii ani, cu o valoare de 9 miliarde lei. Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.

Metroul din Cluj: Primele indicii că visul devine realitate. Ce scrie pe panourile informative montate la șantierul din Florești 2 Metroul din Cluj: Primele indicii că visul devine realitate. Ce scrie pe panourile informative montate la șantierul din Florești 3
(Sursa Foto: Amalia Maris/ Trăiesc în Florești)

Finanțarea pentru metrou, asigurată până în 2031
Potrivit asigurărilor oferite de primarul Clujului, Emil Boc, prin semnarea actului adițional la contractul metroului sunt prevăzute multiple surse de finanțare: atât fondurile de 300 de milioane de euro, prevăzute prin PNRR, care rămân în vigoare, cât și asigurarea finanțării prin intermediul obligațiunilor verzi.

„Finanțarea din PNRR se menține. Astfel, toți cei care spun astăzi că finanțarea prin Planul Național de Redresare și Reziliență este pierdută, mint. Adică prin actul adițional este confirmat că finanțarea din PNRR o avem în continuare, în conformitate cu legislația în vigoare.

Introducem un nou instrument de finanțare pentru metrou, și anume finanțarea proiectului din obligațiuni verzi, pe lângă finanțarea din PNRR.

Obligațiunile verzi reprezintă acel tip de instrument financiar pe care Guvernul României, prin Ministerul Finanțelor îl are la dispoziție, adică de a atrage de pe piața europeană bani pentru finanțarea unor tipuri de proiecte.

Prin acest instrument pot fi finanțate proiecte ce sunt menționate în mod expres în ordonanța ce vizează obligațiunile verzi, și anume: metrou, căi ferate, reabilitarea energetică a clădirilor, adică acele proiecte ce contribuie la decarbonizare, la un mediu mai puțin poluant în România.

Cel de-al treilea aspect al actului adițional constă în menționarea că asigurarea finanțării din împrumuturile contractate de România din emisiunile de obligațiuni verzi se va realiza pe întreaga perioadă de implementare a proiectului, iar nu pentru perdioadă determinată de timp.

Avem o sursă de finanțare certă a metroului, până la sfârșitul perioadei de implementare, adică până în 2031”, a declarat, joi, primarul Emil Boc, citat de Monitorul de Cluj.

Primele imagini cu cârtițele care vin la Cluj să sape metroul
Antreprenorul general al proiectului metroului din Cluj a publicat primele imagini cu ”cârtițele” care urmează să foreze tunelul. Acestea sunt vopsite în tricolor și vor ajunge în municipiu în octombrie.

”Compania Gulermak, în calitate de Antreprenor, declarăm faptul că ne continuăm proiectele fără a încetini. Testele de recepție în fabrică a două tuneluri tip EPM (Earth Pressure Balance) achiziționate pentru proiectul Metrou România – Cluj au fost finalizate cu succes în perioada 26 august – 02 septembrie”, a transmis compania.

Metroul din Cluj: Primele indicii că visul devine realitate. Ce scrie pe panourile informative montate la șantierul din Florești 4

Gulermak a postat pe LinkedIn un videoclip în care este evidențiat un utilaj de foraj tip TBM (Tunnel Boring Machine), care a fost testat pentru lucrările la metroul din Cluj-Napoca. Un TBM (Tunnel Boring Machine) este o mașină de forat tuneluri, folosită pentru excavarea tunelurilor subterane, în special în zone urbane sau sub munți, fără a afecta structurile existente la suprafață.

Aceste mașinării gigantice sunt extrem de complexe și au fost esențiale în construcția de metrou, tuneluri pentru autostrăzi sau conducte.

Advertisements
error: Content is protected !!