Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a trimis Parlamentului un set de propuneri pentru schimbarea legislației RCA. Sunt cele mai importante modificări de la lansarea legii dedicate, în 2017, unele dintre ele vehiculate și în anii anteriori fără să ajungă, însă, literă de lege. Sistemul bonus/malus devine mult mai complex, asigurătorii sunt obligați să vândă și în rate, se introduce conceptul de franșiză, care permite asiguratului să plătească un preț mai mic pentru RCA asumându-și o parte din daunele potențiale.
Nu în ultimul rând, cresc substanțial amenzile pentru cei care circulă fără RCA și se diversifică modalitățile de control, inclusiv prin introducerea în ecuație a sistemului CNAIR de verificare a rovinietei, informează economica.net.
Mult discutatul concept „RCA pe șofer” va fi până la urmă implementat, cel mai probabil anul acesta, prin lege, după ce ASF a venit cu propuneri de modificare în ceea ce privește definiția Contractului de asigurare RCA. Mai precis, în momentul în care este asigurat vehiculul ,trebuie declarați toți utilizatorii, iar la formarea prețului va fi luată în calcul analiza de risc a tuturor celor care conduc, inclusiv categoriile lor de bonus malus. Este o măsură care pe de o parte poate duce la reducerea primei, însă pe de alta va aduce penalizări și un preț mai mare pentru RCA, în cazul în care se constată că mașina este condusă de un șofer nedeclarat ca utilizator.
„Contractul RCA prevede condițiile generale și specifice de asigurare și conține cel puțin informaţii privind: seria și numărul contractului RCA, data încheierii contractului, părţile contractului RCA, conducătorii auto declarați sau precizarea că acesta este încheiat fără declararea altor conducători auto în afara proprietarului și/sau utilizatorului…” , arată o modificare a articolului 6 din Legea 132/2017 propusă de ASF. Iar Autoritatea explică, în același document consultat și de noi: ” Se adaugă informațiile ce privesc conducătorii declarați pentru care se evaluează riscul, se calculează prima de asigurare și se poate aplica sistemul bonus-malus„.
Pe lângă extinderea răspunderii șoferului, Autoritatea propune și introducerea unor instrumente complet noi care să dea posibilitatea șoferului de a obține o primă cât mai bună. Prima dintre acestea este modificarea sistemului bonus-malus, astfel încât acesta să ofere reduceri mai mari șoferilor cu o conduită bună, dar și penalizări mai mari celorlalți.
Noua definiție a sistemului bonus-malus va fi următoarea: „Sistem prin care, pe baza încadrării în una dintre clasele de bonus sau în una dintre clasele de malus, se acordă reduceri sau se impun majorări ale primei de asigurare, în funcţie de istoricul de daune plătite înregistrate sau în baza altor criterii stabilite prin reglementări A.S.F„. Explicația Autorității arată că „Se modifică pentru a permite ca A.S.F. să stabilească și alte criterii aplicable în cadrul sistemului bonus-malus.”
Pe de altă parte, ASF propune și creșterea substanțială a penalizărilor pentru cei care circulă fără RCA sau cu RCA suspendat, încercând astfel să crească cuprinderea în asigurare și să responsabilize șoferii. În primul rând se propune ca amenzile să fie aplicate atât proprietarului mașinii cât și șoferului, dacă nu este vorba despe aceeași persoană. Crește substanțial cuantumul sancțiunii.
„Contravenția prevăzută la alin. (1) lit. k) se constatată și se sancționează prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare cu amendă în cuantum de 5.000 de lei pentru vehicule având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone și de 20.000 de lei pentru cele cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone„, arată legea modificată. În prezent amenda pentru cei care circulă fără RCA este de 1.000 de lei, ajungând la sume mai mari doar în situații excepționale, când respectivul este „recidivist”.
Alin Stan, reporter Observator: Una, Două, Trei…Pe o strada dintr-un cartier din Capitală am găsit 3 maşini fără asigurare RCA. În cazul în care sunt depistaţi, şoferii poti fi sanctionati cu amenda mai mare de 5 ori fata de cat este in prezent.
Adică 10.000 de lei, în loc de 2.000, cât este acum. Setul de propuneri trimis Parlamentului prevede că şoferii care nu folosesc maşina o perioadă lungă de timp pot să suspende asigurarea. În acest caz, vor fi obligaţi să scoată plăcuţele de înmatriculare şi să nu parcheze vehiculul pe domeniul public. Altă idee este conceptul “RCA pentru șofer” – trebuie declaraţi toţi cei care se urcă la volan, iar tariful va fi calculat în funcţie de profilul fiecăruia. Aşa că cine conduce maşina soţiei fără să fie trecut în declaraţie ar putea plăti amenzi mari şi poliţe mai scumpe.