Avertismentul Orange. Atenție la ce numere de telefon răspunzi! A apărut o nouă escrocherie de tip Wangiri

Updated on iunie 3, 2020 Orange România, cel mai mare operator de pe piața locală de telefonie mobilă, avertizează clienții să fie atenți la fraudele de tip wangiri. Mesajul primit de toți clienții companiei, prin SMS:

„Îți atragem atenția asupra fraudei de tip wangiri, prin care persoane necunoscute încearcă să obțină câștiguri ilegale prin apelarea unor numere aleatoare. Îți recomandăm să nu suni înapoi numere necunoscute de la care ai apeluri pierdute, cu prefixe internaționale ale unor țări exotice. Detalii pe http://www.orange.ro/fraud”.

Avertismentul Orange. Atenție la ce numere de telefon răspunzi! A apărut o nouă escrocherie de tip Wangiri 1

Orange are o pagină dedicată în care la arată clienților cum se pot feri de aceste fraude https://www.orange.ro/termeni-si-conditii/#tentativefrauda

CE ESTE WANGIRI?

Numele acestui tip de fraudă provine din Japonia, unde înseamnă „sună o dată și închide”. Escrocheria a mai fost folosită și în trecut în România.

Autorii infracțiunii generează, de pe numere internaționale cu supra-taxare, apeluri bulk către numere aleatoare. Celor care răspund sau sună înapoi li se solicită să rămână cât mai mult timp conectați în convorbire, costurile regăsindu-se ulterior pe factură.

Apelurile în masă sunt date cu ajutorul unor programe care automatizează procesul. Uneori, cei apelați aud reclame la diferite produse și servicii, fiind îndemnați să sune înapoi.

Pentru a nu fi buni de plată, utilizatorii nu trebuie să răspundă la apeluri neașteptate, primite de la numere internaționale. De asemenea, pentru a nu cădea în plasa celor care folosesc metroda wangiri, utilizatorii serviciilor de telefonie mobilă nu trebuie să sune nici la apelurile ratate care sunt suspecte.

CUM TE POTI PROTEJA?

Cea mai sigura masura de prevenire a unei posibile fraude este sa nu dai curs solicitarilor dintr-un mesaj suspect.
-Nu furniza informaţii confidentiale unor persoane necunoscute, indiferent de modalitatea de comunicare: apel, sms, whatsapp, e-mail, retele de socializare, etc.
-Inainte de a intreprinde orice actiune sugerata de un necunoscut (de exemplu: furnizare date personale, transfer de bani, reincarcare cartele pre-platite) verifica informatia cu cineva de incredere.
-In cazul in care ai comunicat unor persoane necunoscute parole sau coduri de identificare iti recomandam sa le schimbi imediat si sa blochezi conturile respective.

-Nu da curs niciunei solicitari de a divulga codul PIN, parola, numarul de card. In cazul in care ai dezvaluit informatii despre un cont sau un card bancar iti recomandam sa anunti imediat banca.
-Verifica cu atentie expeditorul, continutul mesajelor, link-urile si fisierele primite prin e-mail.
-Nu suna inapoi numere necunoscute de la care ai apel pierdut, mai ales daca au prefixe internationale.
-Seteaza parole, sigure si diferite, pentru fiecare din echipamentele sau conturile de utilizator detinute.

-Nu lasa echipamentele neblocate atunci cand nu le utilizezi sau le lasi in spatii publice.
-Actualizeaza periodic versiunea de software instalata pe echipamentele pe care le folosesti (telefon mobil, tableta, laptop, ruter, smart TV, etc.).
-Utilizeaza conexiuni la retele de internet securizate, instaleaza un program anti-virus si protecţie de tip firewall pe care sa le actualizezi permanent.
-În cazul în care pierzi sau ți se fură telefonul mobil, iti recomandam să soliciți imediat blocarea cartelei SIM.

Orange nu solicită clienților săi prin e-mail, mesaje scrise, scrisori, apeluri telefonice sau prin oricare alte modalități informații referitoare la conturi bancare, parole personale sau coduri de reîncărcare. Aceste informații sunt strict confidențiale și nu trebuie comunicate. În caz contrar îți asumi întreaga responsabilitate.

error: Content is protected !!