Updated on octombrie 4, 2022 În fiecare miercuri, ROA Cluj – vânzare directă de produse – te așteaptă în două noi locații din oraș: Piața Karl Liebknecht (17:45-18:30) și Piața 1 Mai, zona străzii Tăbăcarilor (18:45-19:30).
Primăria Cluj-Napoca realizează această inițiativă, în parteneriat cu ROA Cluj, în scopul activării temporare și revitalizării urbane a cartierului Iris, prin proiectul european AGORA – Interreg Danube Transnational Programme, co-finanțat din fondurile Uniunii Europene (ERDF, IPA, ENI).
Municipiul Cluj-Napoca este lider de consorțiu în acest proiect, în care mai sunt orașe din Germania, Cehia, Ungaria, Slovenia, Bulgaria, Croația ș.a.
Roade Online Ardelenești (ROA) aduce la Cluj un model inovativ de a face cumpărăturile, adoptând modelul REKO (consum responsabil) finlandez. Acesta constă în întâlnirea dintre producători și cumpărători, fără intermediari, cu ajutorul unei rețele de socializare. Producătorii au creat un grup unde săptămânal postează oferta, incluzând numele produsului, modul de ambalare și prețul. Cei interesați comandă prin comentariu produsul dorit, specificând cantitatea și locația de unde doresc să îl ridice.
„ROA CLUJ sau Roade Online din Ardeal -reprezintă o inițiativă lansată de un grup de producători din Cluj și împrejurimi prin intermediul căreia ne propunem crearea unei rețele de vânzare directă și consum echitabil pentru hrana produsă local.
- Tipul de vânzare este REKO sau REjäl KOnsumtion (suedeză), în traducere liberă – 𝐜𝐨𝐧𝐬𝐮𝐦 𝐫𝐞𝐬𝐩𝐨𝐧𝐬𝐚𝐛𝐢𝐥 – se bazează pe încredere reciprocă între consumatori și producători, având ca suport deschiderea producătorilor pentru tot ceea ce înseamnă producția locală;
- Producătorii și consumatorii care doresc să participe la dezvoltarea acestei comunități solicită înscrierea pe acest grup, pe baza unei recomandări sau a unei invitații, fiind ulterior acceptați de către administratorii grupului;
- Distribuțiile au loc în mod regulat, în spații fixe și stabilite de comun acord de către grupul de producători, în urma anunțurilor cu produse făcute de aceștia și a comenzilor efectuate de către consumatori.
𝐂𝐚̂𝐭̦𝐢𝐯𝐚 𝐩𝐚𝐬̦𝐢 𝐢𝐦𝐩𝐨𝐫𝐭𝐚𝐧𝐭̦𝐢 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐟𝐚𝐜 𝐠𝐫𝐮𝐩𝐮𝐥 𝐟𝐮𝐧𝐜𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥 𝐬̦𝐢 𝐮𝐭𝐢𝐥 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐭𝐨𝐚𝐭𝐚̆ 𝐥𝐮𝐦𝐞𝐚:
1. Unul dintre producători anunță data următoarei distribuții, locul în care se va desfășura și creează o postare cu propriile produse însoțite de imagini reprezentative, specificând modalitatea de plată și data până la care se poate plasa comanda;
2. Ceilalți producători îi urmează exemplul și revin cu postări individuale pentru produsele disponibile la distribuția din data respectivă (inclusiv cu specificarea modalității de plată);
3. Consumatorii încep să plaseze comenzi sub formă de comentarii în postările active dedicate distribuției următoare;
4. Producătorii comunică consumatorilor, în privat, detaliile suplimentare (în cazul în care este necesar);
5. Procesul se reia înainte cu minim câteva zile de fiecare distribuție în parte.
REKO (înființat în Finlanda~2013) reprezintă o alternativă de vânzare directă pe bază de precomandă pentru un grup de producători cu valori similare, nefiind confundat cu târguri, piețe agroalimentare sau piețe volante.”