Se pregătește un ‘mini-oraș’ lângă Cluj-Napoca. 1.300 de apartamente, până la 3.000 de locuitori cu parc de peste un hectar. Cum rezistă traficul?

Updated on decembrie 21, 2025Primăria Comunei Baciu a deschis consultarea publică pentru Planul Urbanistic Zonal (PUZ) aferent proiectului denumit „Cartierul Tineretului”, un ansamblu rezidențial mixt (locuințe și funcțiuni complementare) care prevede construirea a 22 de blocuri cu regim de înălțime de până la P+7+R. Perioada de consultare este deschisă până la 22 decembrie 2025.

Se pregătește un ‘mini-oraș’ lângă Cluj-Napoca. 1.300 de apartamente, până la 3.000 de locuitori cu parc de peste un hectar. Cum rezistă traficul? 1

Conform documentației supuse consultării, proiectul propune un cartier nou format din 22 de imobile: 10 blocuri P+7+R, blocuri P+5+R și 7 clădiri D+P+5+2R. Zona studiată este în intravilanul localității Baciu, în vecinătatea străzilor Neptun și Cometei, fiind mărginită în rest de proprietăți private. Documentația include și amenajarea de spații verzi publice (scuaruri și grădini) și o zonă destinată utilităților edilitare; două parcele rezultate din „goluri cadastrale” sunt prevăzute pentru spațiu verde și ar urma să fie preluate de Primărie pentru întreținere.

O componentă centrală a proiectului este infrastructura de circulație: sunt propuse două drumuri noi (cu profiluri mai largi decât cele existente) pentru legături între străzile din zonă și drumul național. În documentație este prevăzută și realizarea unui sens giratoriu provizoriu la intersecția cu DN1F, precum și amenajarea unui parc public de peste un hectar, în zona adiacentă străzii Neptun.

Concret, este descris un drum cu profil minim de 16,5 metri, care ar urma să lege intersecția centurii metropolitane TR35, cu drumul național și să continue pe străzile Cometei – Neptun – Uranus – Saturn – Jupiter până la drumul național; prima etapă ar urma să fie realizată din strada Cometei, perpendicular pe strada Planetelor, spre sud-est. Un al doilea drum, cu profil minim de 12 metri, ar urma să pornească de pe strada Cometei, să ajungă la intersecția cu strada Planetelor și să continue pe strada Jupiter până la intersecția denivelată cu drumul național.

Sensul giratoriu provizoriu ar urma să fie realizat din balize omologate la intersecția străzii Jupiter cu DN1F (Calea Baciului/strada Transilvaniei), în baza unui proiect de specialitate avizat de Poliția Rutieră, CNAIR și Consiliul Județean.

Se pregătește un ‘mini-oraș’ lângă Cluj-Napoca. 1.300 de apartamente, până la 3.000 de locuitori cu parc de peste un hectar. Cum rezistă traficul? 2

Într-o declarație citată, arhitectul-șef al județului Cluj, Claudiu Salanță, a precizat că extinderea străzilor și realizarea sensului giratoriu provizoriu la intersecția cu DN1 vor fi făcute de dezvoltator, conform unui plan de acțiune aprobat prin HCL Baciu nr. 60/2024; ulterior este menționată o soluție etapizată care include o intersecție denivelată (cu trafic la sol și pod peste DN), investiție care ar urma să fie realizată de CNAIR, iar în etapa finală prelungirea străzilor până la viitoarea centură metropolitană.

În materialele publicate pe tema proiectului, sunt vehiculate estimări potrivit cărora dezvoltarea ar însemna aproximativ 1.100–1.300 de apartamente și un plus de 2.200–3.000 de locuitori, cu posibila apariție a încă 1.000–2.000 de autoturisme pe străzi deja intens circulate, precum Neptun, Cometei, Planetelor și Jupiter.

O parte dintre locuitori invocă problema traficului: este menționat că, la orele de vârf, ieșirea spre strada Transilvaniei ar fi deja aproape blocată, cu timpi de așteptare de ordinul zecilor de minute, iar oamenii se întreabă cum va face față infrastructura existentă unui aflux semnificativ de locuitori.

De asemenea, sunt semnalate întrebări despre modul în care ar urma să fie realizate drumurile marcate pentru modernizarea circulației (exproprieri, cedări de teren, investiții publice) și temerea că fondurile publice ale comunei ar putea ajunge să susțină infrastructura necesară unui proiect privat. În același timp, sunt menționate îngrijorări privind presiunea asupra utilităților și accesul pentru ambulanțe sau pompieri, în ipoteza în care blocurile ar fi construite mai repede decât infrastructura rutieră majoră.

Pe de altă parte, sunt citați și susținători ai proiectului care afirmă că investiția ar aduce locuințe necesare pentru tineri, zone verzi și facilități publice, fiind menționat că dezvoltatorii ar fi cedat teren pentru creșă și grădiniță și ar fi realizat utilități înainte de aprobarea PUZ-ului.

Advertisements
error: Content is protected !!