Updated on septembrie 10, 2025
Lucrările la metroul din Cluj-Napoca înaintează, însă constructorii s-au lovit de un obstacol neașteptat. În prezent, echipele lucrează la săpătura pentru pereții puțului de lansare, o construcție care va coborî până la 24,2 metri adâncime și va găzdui „cârtițele” care vor începe realizarea tunelurilor dintre stații.
Conform viceprimarului Dan Tarcea, prezent la emisiunea ZIUA LIVE, la aproximativ 22 de metri adâncime, muncitorii au dat peste o rocă vulcanică extrem de dură, care îngreunează serios procesul.
„Ca să spargă un metru de rocă vulcanică, în adâncime, pe o lățime de aproximativ 3 metri, sunt nevoie de 10 ore. Utilajele folosesc un ciocan conic de 4 tone, ridicat la 7–10 metri și lăsat repetat în gaura de foraj, pentru a fragmenta roca. După spargere, bucățile sunt extrase și procesul se reia”, a explicat Tarcea.
Din cauza condițiilor dificile, în unele zile echipele de muncitori lucrează chiar și noaptea, pentru a menține ritmul șantierului.
În prezent, în zona Stației Teilor se execută pereții mulați ai puțului de lansare pentru TBM-uri. Peste 20 de panouri vor forma în final pereții acestui puț, fiecare realizat printr-o tehnologie complexă ce presupune forare la adâncimi de peste 24 m, stabilizarea solului cu suspensie de bentonită, montarea carcasei de armătură și turnarea betonului prin conducte speciale, pentru siguranță și compactitate.
După finalizarea puțului de lansare și a lucrărilor de consolidare, urmează asamblarea TBM-urilor în subteran, care vor porni săpăturile la galeriile subterane. ”Se va face o săpătură la 20-25 de metri adâncime, cu o lățime corespunzătoare, să intre cârtițele. Intră două cârtițe, cu două tunele, un tunel pentru dus, un tunel pentru întors”, a explicat, recent, primarul Emil Boc.