Luna iulie 2025 aduce startul unor investiții de anvergură în Cluj-Napoca, ce promit să transforme semnificativ infrastructura urbană și regională. Trei proiecte majore – pasajul de la Tăietura Turcului, pistele de biciclete de pe Calea Turzii și strada Observatorului și lansarea lucrărilor pentru metrou – intră în faza de execuție. Acestea reprezintă pași concreți în direcția modernizării transportului și mobilității urbane în unul dintre cele mai dinamice orașe din România.
1. Pasajul de la Tăietura Turcului – un proiect așteptat de ani de zile
După o lungă perioadă de incertitudini, Primăria Cluj-Napoca și CFR Infrastructură dau undă verde lucrărilor la pasajul rutier de la Tăietura Turcului. Reprezentanții municipalității au declarat că lucrările la pasajul rutier de la Tăietura Turcului vor începe, cel mai probabil, în luna iulie 2025. Proiectul, parte a unui plan mai amplu finanțat prin PNRR, are ca obiectiv fluidizarea traficului și eliminarea blocajelor dintr-una dintre cele mai aglomerate zone ale orașului.
Pasajul este inclus în lotul 1 Cluj – Aghireș, care se întinde pe 31 de kilometri, și beneficiază de o investiție totală estimată la peste 20 de milioane de euro. Întregul proiect feroviar, în valoare de 1,61 miliarde de lei, a fost atribuit în 2023 unui consorțiu format din Alstom (Franța) și Arcada Company (România), iar termenul de finalizare este vara anului 2026.
Pe lângă sporirea capacității de circulație, pasajul promite și un impact pozitiv asupra mediului urban: reducerea noxelor, scurtarea duratei călătoriilor, sporirea siguranței rutiere și un plus de confort pentru riverani. Durata normată de funcționare a pasajului este de minimum 100 de ani, fapt ce impune utilizarea celor mai avansate soluții tehnice și materiale.
2. Piste de biciclete moderne pe Calea Turzii și strada Observatorului
Un alt proiect cu impact direct asupra calității vieții urbane este amenajarea unor piste de biciclete pe două artere intens circulate: Calea Turzii și strada Observatorului. Contractul pentru execuție a fost semnat la începutul lunii iunie, iar lucrările vor începe în iulie, imediat după depunerea garanției de bună execuție din partea constructorului.
Valoarea investiției depășește 10 milioane de lei, iar lungimea totală a pistelor va fi de aproximativ 3,6 kilometri pe fiecare sens de mers. Rețeaua va lega zona Bună Ziua de strada Frunzișului și drumul Făgetului, oferind astfel o conexiune velo integrată între cartiere.
Potrivit municipalității, traseul a fost gândit pentru a susține utilizarea bicicletelor chiar și pe porțiunile în pantă, tehnologia modernă a bicicletelor electrice fiind un aliat important. Pistele vor fi construite adiacent carosabilului, fără a afecta traficul rutier, și vor contribui la reconfigurarea tramei stradale în favoarea transportului alternativ.
Viceprimarul Dan Tarcea a subliniat că, până în 2027, fiecare cartier mare al orașului va beneficia de o conexiune velo directă cu centrul, încurajând astfel mobilitatea sustenabilă.
3. Metroul din Cluj: încep lucrările la puțul de lansare al „cârtițelor”
Proiectul cel mai ambițios rămâne, fără îndoială, metroul din Cluj-Napoca. În luna iulie, va începe săpătura puțului de lansare a celor două TBM-uri („Tunnel Boring Machines”) care vor fora tunelurile pentru prima linie de metrou din afara Bucureștiului.
Potrivit declarațiilor primarului Emil Boc, toate cele șapte stații din prima fază se află în prezent în proces de proiectare. Este esențial ca aceste stații să fie finalizate pe hârtie înainte de pornirea efectivă a lucrărilor subterane, întrucât utilajele nu se pot opri după fiecare segment forat.
În zona desemnată pentru puțul de lansare au fost necesare lucrări complexe de stabilizare a solului, cu 94 de piloți forați, ceea ce a dus la întârzieri. Săpătura va ajunge la o adâncime de 20-25 de metri, iar structura trebuie să fie suficient de mare pentru a permite intrarea simultană a celor două „cârtițe”, fiecare săpând câte un tunel – unul pentru dus, celălalt pentru întors.