Cluj: Pasajul subteran de pe Bulevardul Muncii, criticat dur. Trotuare înguste, fără piste și trepte la tramvai – „N-ai mașină, stai acasă”

Updated on iunie 23, 2025 Cluj: Pasajul subteran de pe Bulevardul Muncii, criticat dur. Trotuare înguste, fără piste și trepte la tramvai – „N-ai mașină, stai acasă” 1

Luni, 23 iunie, proiectul pasajului rutier subteran de pe Bulevardul Muncii intră în analiza Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism (CTATU) din Cluj-Napoca. Inițiativa, care promite fluidizarea traficului într-o zonă intens circulată, este criticată de specialiști și reprezentanți ai societății civile pentru dezechilibrul evident între beneficiile aduse șoferilor și ignorarea pietonilor, bicicliștilor și utilizatorilor de transport public.

Alexandru Corlea, vicepreședinte al Asociației Pro Infrastructură, atrage atenția că proiectul este gândit aproape exclusiv pentru mașini, fără o abordare integrată a mobilității urbane: „Reverența către automobil e desăvârșită: cele patru benzi auto au 3,5 sau 4 metri lățime. Cine-o lasă sub 80 km/h pe directă ia flashuri din spate. În sfârșit se va desfunda intersecția pentru mașini”.

Criticile vizează nu doar lățimea generoasă a benzilor, ci și absența totală a pistelor pentru biciclete și tratarea superficială a spațiilor destinate pietonilor. „N-ai mașina, stai acasă”, spune Corlea, subliniind că pietonii sunt „ghimpele din coasta proiectantului și perdanții la general”. El remarcă faptul că trotuarele sunt „gâtuite la 1 m pe alocuri” și că, deși se renunță la pistele velo, spațiul pietonal rămâne la limita minimului funcțional.

Nici transportul public nu pare să fi fost tratat cu mai multă atenție. În proiect, o stație de autobuz este amplasată astfel încât „mușcă” serios din trotuar, în ciuda faptului că pe carosabil există 6,7 metri disponibili. „Călătorii care așteaptă în stație sunt rugați să stea lipiți de gard până vine cursa”, comentează ironic vicepreședintele API, atrăgând atenția asupra pericolului și disconfortului creat.

Mai mult, soluțiile propuse pentru transportul cu tramvaiul ridică semne de întrebare în privința accesibilității. Călătorii trebuie să urce și să coboare „obligatoriu o treaptă în jos și o treaptă în sus”, ceea ce transformă fiecare îmbarcare într-o provocare pentru persoane cu dizabilități, părinți cu cărucioare sau vârstnici. „Ori să învățăm săritura din tramvai cu tot cu cărucior, ca în imaginea din proiect”, spune Corlea cu sarcasm, ilustrând lipsa de empatie a proiectanților.

„Pasajul rutier subteran de pe bulevardul Muncii intră în ședință CTATU, luni, 23 iunie. Dispariția completă a pistelor velo nici măcar nu e chestiunea principală.
Reverența către automobil e desăvârșită: cele patru benzi auto au 3,5 sau 4 metri lățime. Cine-o lasă sub 80 km/h pe directă ia flashuri din spate. În sfârșit se va desfunda intersecția pentru mașini. Pretextul că trebuie sa încapă tirurile dedesubt în curbă vine ca o mănușă.
Pietonii, în schimb, sunt ghimpele din coasta proiectantului, și perdanții la general. „N-ai mașina, stai acasă”, pare să fie motto-ul. Altfel cum poti explica gâtuirea trotuarului la 1m pe alocuri, și în general alocat minimum minimorum pentru această categorie de participanți la trafic. Se elimină pistele și tot nu e loc pentru o persoană să treacă pe trotuar împreună cu bagajul său.

Cluj: Pasajul subteran de pe Bulevardul Muncii, criticat dur. Trotuare înguste, fără piste și trepte la tramvai – „N-ai mașină, stai acasă” 2 Cluj: Pasajul subteran de pe Bulevardul Muncii, criticat dur. Trotuare înguste, fără piste și trepte la tramvai – „N-ai mașină, stai acasă” 3 Cluj: Pasajul subteran de pe Bulevardul Muncii, criticat dur. Trotuare înguste, fără piste și trepte la tramvai – „N-ai mașină, stai acasă” 4

Și de ce să credem că transportul în comun ar fi mai bine tratat!? Avem stație de bus care „mușcă” din trotuar, cu ditai 6 metri si 70 cm disponibili pe carosabil. Călătorii care așteaptă în stație sunt rugați să stea lipiți de gard până vine cursa. Iar călătorii cu tramvaiul, obligatoriu o treaptă în jos și o treaptă în sus, la îmbarcare. Ori să învățăm săritura din tramvai cu tot cu cărucior, ca în imaginea din proiect.
Rămâne așa?”, a scris Alexandru Corlea pe Clujul Civic.

Advertisements
error: Content is protected !!