Modernizarea magistralei feroviare M300 Cluj-Oradea, un proiect de infrastructură vital pentru conectivitatea regională, se confruntă cu întârzieri semnificative și riscă să compromită fondurile europene alocate prin PNRR.
Lucrările, care vizează electrificarea și modernizarea a 166,5 kilometri de cale ferată, avansează inegal, iar termenele limită devin din ce în ce mai greu de respectat, transmit cei de la Asociația Pro Infrastructură.
„Magistrala M300 Cluj-Oradea, greu, foarte greu și practic imposibil.
Cei 166,5 kilometri care trebuie electrificați și modernizați între Cluj-Napoca și granița cu Ungaria înaintează pe alocuri bine în teren și pe alte… alocuri, deloc. Vedeți filmările aeriene din 8 martie și 8 februarie. Dacă pe primele două tronsoane dinspre Cluj-Napoca sperăm să se reia circulația în prima parte a anului viitor, inițial pe tracțiune diesel, pe celelalte două doar putem visa la trafic pe ambele fire la final de 2026.
Mai întâi, un detaliu important pentru cei interesați: circulația pe Aleșd-Oradea va fi menținută pe un fir pe toată perioada șantierului ca să nu fie blocată activitatea industriei locale, deloc neglijabile, cum ar fi cea a platformei Holcim de lângă Aleșd. În schimb, chiar după ce-am trecut noi cu drona, începând de ieri linia s-a închis între Episcopia Bihor și graniță.
Conform raportului oficial oferit de CFR luna trecută pentru sfârșit de ianuarie 2025, stadiul fizic este 23% pe lotul 1 (Cluj-Aghireșu), 32% pe Aghireșu-Poieni, doar 4,5% pe Poieni-Aleșd (include defileul, zona cea mai dificilă de pe traseu), respectiv 10% pe Aleșd-Frontieră Ungaria. Nu ne așteptăm ca avansul din februarie să ne dea pe spate, mai ales că vorbim de o lună de iarnă.
Teoretic, jalonul PNRR cere ca lucrările să fie gata în august 2026 ca să și fie decontate de la Bruxelles. În condițiile cifrelor de progres amintite în paragraful anterior și a diverselor blocaje, mai ales pe lotul 3 unde încă se proiectează și nu avem autorizație de construire emisă peste tot, este practic o garanție că România va pierde bani europeni (și) de pe acest coridor feroviar. Întrebarea este câți.
Ca să se reducă pierderile financiare din PNRR, trebuie ca proiectarea pe Poieni-Aleșd și emiterea autorizației de construire să devină realitate în următoarele 3-4 luni, maxim, și să se rezolve cât mai rapid celelalte blocaje, cum ar fi tranșarea situației gării Poieni. Și antreprenorii de pe toate loturile să se autodepășească: Alstom-Arcada pe primele două tronsoane dinspre Cluj-Napoca, FCC-Gülermak pe cel mai dificil sector, respectiv WeBuild-Pizzarotti pe capătul vestic.
Cele patru secțiuni au termene contractuale de execuție de 36 de luni fiecare, iar autorizațiile de construire au fost emise în 2024 pe diverse bucăți, însă nu peste tot. Faceți voi calculul matematic, chiar în condițiile unei mobilizări exemplare a constructorilor care ar putea teoretic, pe ici pe colo, să mai recupereze din întârzieri, într-un scenariu (foarte) optimist”, au transmis cei de la API.