Metroul de la Cluj, anunțat că va fi finalizat în 2031 cu o investiție de 2,2 miliarde de euro, din care 300 de milioane de euro proveneau din finanțări europene, urmează a fi scos de pe lista Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), potrivit unor surse guvernamentale, citate de Gândul.
Problema legată de pierderea finanțării metroului clujean constă în faptul că Primăria Cluj nu a respectat normele europene, care prevăd că o achiziție ce depășește o anumită valoare trebuie publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Informația a fost anunțată și de premierul Marcel Ciolacu în urmă cu câteva săptămâni.
„Am un motiv personal de îngrijorare în ceea ce priveşte finanţarea metroului de la Cluj-Napoca. Am vorbit şi cu domnul primar, ştie şi dânsul speţa foarte bine, dar dumneavoastră ştiţi la fel de bine ca şi mine, de altfel, că finanţare era parţial, doar 300 de milioane de euro, necesarul pentru această investiţie fiind de 2,2 miliarde de euro. Deci, oricum, trebuie căutată o sursă pentru a finaliza întreg proiectul. Haideţi să vedem răspunsul Comisiei”, a spus Ciolacu, la Cluj-Napoca, pe 21 septembrie.
În contextul riscului de a pierde temporar suma de 1,1 miliarde de euro din PNRR, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Adrian Câciu a transmis că proiectul metroului de la Cluj-Napoca va fi scos din PNRR și va avea finanțare de la Ministerul Transporturilor, din obligațiunile verzi pe care le emite România.
„Metroul de la Cluj vom avea o plată parțială pe el și la revizuirea PNRR”, a transmis ministrul PSD. „Banii aferenți metroului de la Cluj, cei 300 de milioane de euro, că atâta e investiția din PNRR, vor fi relocați la o investiție de succes și care nu are probleme din perspectiva Comisiei.
Ce reproșează Comisia? N-a fost publicat în Jurnalul Uniunii Europene anunțul pentru lansarea licitației la valoarea actualizată a contractului de execuție. Asta spune Comisia”, a explicat Câciu, la Jurnalul de Seară de la Digi24.
Ministrul a oferit asigurări că vor fi rezolvate toate jaloanele din PNRR, multe dintre ele putând fi rezolvate prin decizii politice.