Updated on ianuarie 26, 2024 Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj a transmis un mesaj în care spune că proiectul-pilot de „scanare” a palmelor elevilor pentru profilul de orientare în carieră nu va fi promovat în școli.
„În contextul informațiilor vehiculate în spațiul public, referitoare la prezentarea, în cadrul unei Conferinței de presă, din 23 ianuarie 2024 a Proiectului pilot, de orientare vocațională, „ÎNCOTRO? EU” conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj anunță public faptul că această inițiativă nu va fi promovată la nivelul unităților de învățământ preuniversitar din județul Cluj, până la momentul clarificării tuturor aspectelor care țin de eficacitatea și relevanța rapoartelor generate.
Asigurăm părinții și opinia publică asupra faptului că școala clujeană rămâne un spațiu protejat, care valorifică metode și instrumente a căror eficacitate și utilitate nu periclitează sănătatea fizică și mintală a elevilor”, a transmis ISJ Cluj.
Proiectul-pilot numit „Încotro? Eu?” vizează orientarea elevilor în carieră prin citirea palmei, cu un aparat neurostimulator.
Proiectul a fost prezentat marți, 23 ianuarie, de către Marinela Marc, șefa IȘJ Cluj. Inițiativa vizează o modalitate nestandardizată de a evalua abilitățile native ale copiilor. În mod obișnuit, profilul vocațional este stabilit de psihologi care evaluează răspunsurile trecute de elevi într-un chestionar.
„În cadrul proiectului „Încotro? Eu?”, ISJ Cluj identifică grupul țintă și eșantionul de elevi și licee. Va fi un proiect pilot care începe în luna februarie și va dura până în iunie, iar în funcție de rezultate vom vedea dacă îl extindem în anul școlar viitor. În prima fază vor fi 100 de elevi în fiecare lună. Noul sistem îi va ajuta pe elevi să ia decizii legate de carieră”, a declarat Marinela Marc la inaugurare, potrivit stiripesurse.ro.
Aparatul a costat 2.500 de euro și a fost cumpărat prin intermedierea firmei Psyhometric Systems Cluj-Napoca. Aparatul este un neurostimulator, pe care elevii își pun palmele, iar ulterior sunt supuși unor impulsuri electrice de voltaj foarte mic prin care le este stimulat creierul.
Creierul răspunde înapoi, moment în care scannerul intră în modul de colectare date. Procesul se repetă până se colectează date suficiente la nivel de activitate neurodermală, iar informațiile sunt interpretate de un algoritm inventat de noi, a explicat Andrei Galoș, reprezentant al firmei Psyhometric Systems.
Ce spun psihologii și experții în tehnologie
Pentru că sistemul MindMi este folosit la evaluări, „Adevărul” a discutat cu mai mulți psihologi pentru a desluși în ce măsură poate fi util.
Rectorul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj, psihologul Daniel David, a răspuns întrebării formulate de „Adevărul”.
„Eu cred în acele metodologii care sunt testate științific și acreditate profesional de către Colegiul Psihologilor din România. Așa că, dacă nu sunt atestate internațional sau pe plan național, nu cred și nu le recomand nimănui. În acest caz, nu știu dacă e vorba de o metodologie atestată în România sau în străinătate”, a spus rectorul clujean.
Adrian Opre, decan al Facultății de Psihologie din cadrul UBB, a explicat pentru „Adevărul” că, cel puțin deocamdată, MindMi nu a fost acreditat în România și subliniază că, oricum, Inspectoratul se va baza pe metodologia consacrată și deja acreditată, iar noul sistem va fi folosit doar complementar. În plus, Opre crede că MindMi poate fi de folos în condițiile în care tinerii sunt atrași și acceptă mai ușor să fie consiliați psihologic atunci când li se prezintă aparate noi.
„Noi nu avem informații privind viabilitatea, validitatea obiectivă, științifică a acestui aparat. Noi și vizavi de propriile instrumente avem îndoieli până le testăm. Darămite când le-a făcut altcineva!”, a spus decanul.
„Din punctul nostru de vedere, MindMi nu face nici bine, nici rău. Colegii mei mi-au spus că au știut de el acum vreo 2-3 ani, că ar fi venit la noi, la alți colegi, alt departament cineva cu aparatul, l-au analizat și au spus că ce ar putea scoate ar fi un nivel al stresului persoanei, al nivelului de activare neuropsihică la un moment dat. Deci poate da unele date, dar de aici până la a face profil de personalitate, profile educaționale e drum lung și nu pot face comentarii”, a mai spus el.
Chiar dacă noul sistem nu este încă acreditat, există deja psihologi care îl folosesc și spun că îi ajută în munca lor.
„La mai bine de un an de când am achiziționat sistemul MindMi, am reușit să lucrez cu pacienții mei din cabinet, pentru a identifica mai clar și mai precis abilitățile și calitățile specifice oricărui individ”, susține Monica Criste, doctor în psihologie.