Updated on martie 25, 2022 Autoritățile din Cluj Napoca au cumpărat de ani buni autobuze moderne pentru a reduce poluarea din oraș. Cu toate acestea, la orele de vârf, prin Cluj încă circulă unul dintre cele mai vechi si poluante autobuze din oraș.
„Ora de varf, unul dintre cele mai vechi si poluante autobuze din oras este programat pe cel mai lung traseu care trece prin centru. Degeaba sunt prize USB in bancile din statie pentru ca orasul nu asa devine smart”, a atenționat un clujean pe grupul Clujul Civic.
De altfel, mai bine de jumătate (54%) din transportul public din Cluj-Napoca s-a realizat, anul trecut, pe motorină, asta în timp ce 44% din parcul auto diesel este format din autobuze Euro 3 vechi şi poluante.
Cluj-Napoca a fost primul oraş din România care a achiziţionat autobuze electrice. „Adevărul” dezvăluia, zilele trecute, că din 41 de autobuze electrice, la orele de vârf, în trafic găsim doar jumătate dintre acestea.
Într-un răspuns al Companiei de Transport Cluj-Napoca (CTP) pentru Adevărul, se arată că „la orele de vârf sunt utilizate, în medie, 24 de autobuze electrice”. De ce doar atâtea?
„Programul de circulaţie al acestora este astfel stabilit, încât să poată efectua numărul de kilometri planificaţi cu toate sistemele auxiliare funcţionale (iluminat interior, informare călători, încălzire, aer condiţionat, etc). Pentru aceasta, autobuzele trebuie ca pe lângă încărcarea lentă din timpul nopţii să fie încărcate şi în timpul zilei atât lent cât şi rapid în funcţie de consumul necesar pentru tracţiune şi pentru serviciile auxiliare”, a precizat compania.
Cu alte cuvinte, CTP susţine că foloseşte de fapt toate autobuzele electrice (cu excepţia celor oprite pentru revizii, reparaţii sau accidente). Astfel, pentru a avea 24 de autobuze pe străzi în orele de vârf, CTP Cluj-Napoca are nevoie de un parc auto de circa 41 de autobuze. Deci, cele circa 20 de autobuze care rămân în garaje sunt fie la încărcat, fie sunt avariate (totuşi nu ar trebui să fie un număr semnificativ de autobuze stricate întrucât autivehiculele sunt noi).
Oraşul smart circulă pe motorină
Anul trecut, 54% din transportul public s-a realizat cu autobuze diesel în Cluj-Napoca, se arată într-un răspuns al CTP. Aceasta în contextul în care mijloacele de transport electrice nepoluante sunt folosite la jumătate din capacitate:
– din 41 de autobuze electrice sunt folosite 22 la ora de vârf
– din 28 de tramvaie de ultima generaţie sunt folosite 12 la ora de vârf
– din 132 de troielibuze eficiente energetic sunt folosite 63 la ora de vârf.
Mai mult, o mare parte din autobuzele diesel folosite – respectiv 44% – sunt vechi şi poluează mult – au standard de poluare Euro 3. Astfel, conform unui răspuns al CTP, din cele 263 de autobuze diesel aflate în flota CTP, 145 sunt Euro 6, 2 sunt Euro 4, iar restul de 116 sunt Euro 3.
Cluj-Napoca a înregistrat în mai anul trecut cea mai mare poluare din Europa în privinţa concentraţiilor ridicate de NO2 (dioxid de azot – emisii rezultate din noxele auto)
Oraşul Cluj-Napoca a fost lider în România şi în Europa în privinţa concentraţiilor ridicate de NO2 (dioxid de azot – emisii rezultate din noxele auto) înregistrate în luna mai, 2021, potrivit unui clasament întocmit de Airly, compania care se ocupă de monitorizarea calităţii aerului, informează capital.ro.
Datele Agenţiei Europene de Mediu (AEM) avertizează asupra faptului că poluarea aerului este cel mai mare risc pentru sănătate din Uniunea Europeană, cu aproximativ 379.000 de decese premature cauzate de expunerea la particule (PM10), în 2018, şi 54.000 la dioxid de azot (NO2), în 2018.