Updated on august 3, 2018 Ți s-a întâmplat să vorebești despre niște lucruri, chestii și apoi să primești pe Facebook reclame despre acele lucruri, chestii? O explicație găsiți mai jos.
Alexandra Caraulani: „Mă plimbam prin Cluj Arena, înainte să înceapă Untold. Căram mai un trepied, mai o geantă de 10-15 kile cu chestii pentru filmat. Și în timp ce mă târam nemâncată și nebăută și cu soarele în cap, le-am zis uamenilor cu care bântuiam pe acolo că-mi place cu lucs-ul și opulența, #cumarveni.
De dimineață mă adaugă pe Facebook 2 conturi: Canapele de Lux și Mobilă de Lux. Am zâmbit cu ochii cârpiți de somn și le-am dat delete request. Iată de ce:
Zuckerberg, domnule, când interceptezi ce spun, te rog să prinzi și tonul pe care zic ce zic.
Că am zis de lux în timp ce făceam muncă de salahor. Când vreodată mi-aș permite eu vreun pat king size și perne cu pene de rață? Sau mobilă minimalistă de la Mobexpert? Nu e chiar accurate ce faci tu. It’s not what you say, it’s how you f…..g say it. Te rog să revizuiești acest feature”.ț
nOctavian Palade: „Văd din ce în ce mai mulți oameni care sunt absolut convinși de faptul că Facebook, cumva, folosește microfonul telefonului pentru a asculta tot ce zicem zi și noapte și pentru a ne targeta cu reclame. Hai să spulberăm mitul ăsta, once and for all.
1. Da, rețeaua îți cere acces la microfon. De ce? Pentru că vă place să trimiteți clipuri prietenilor, să le trimiteți înregistrări vocale, să faceți live-uri în care vorbiți nimic. Nu vreți să dați acces la microfon și cameră? Nu puteți folosi aceste funcții.
2. Facebook are peste 2 miliarde de utilizatori la nivel global și 1,7 miliarde de utilizatori pe mobil. Cumva Facebook a reușit să dezvolte niște servere atât de performante care nu doar au capacitatea de a stoca tot contentul existent pe platformă, dar și cel înregistrat în timp real, 24/24, în format audio, de la cei 1,7 miliarde de utilizatori.
3. Și nu doar că acel conținut e înregistrat, mai e și analizat în timp real, în toate cele câteva sute de limbi vorbite de utilizatorii săi. Deci practic Facebook are un AI atât de avansat încât poate procesa și înțelege cantități absolut enorme de date.
4. Pe lângă asta, toate aceste tehnologii sunt atât de bine ascunse încât din miile, poate zecile de mii, de experți și hackeri care caută constant hibe, care analizează mereu codul, nu au reușit să găsească absolut nimic care să demonstreze că Facebook te ascultă.
Ei drace!
Ce se întâmplă, de fapt, când discuți despre ceva și apoi te trezești cu reclame targetate. Sunt două posibilități.
1. E O F….G COINCIDENȚĂ. Mai există și din alea. V-o spune un paranoic. Mai ales în cazul de jos, în care Alexandra a fost adăugată la prieteni de doi ”social media managers” care nu știu diferența dintre pagină personală și pagină de business – nu, Facebook nu i-a sunat pe Gigel și pe Dorel să le zică să te adauge la friends, că îți place luxul. (sorry, nothing personal, doar că mi-a sărit în ochi statusul tău și voiam să rant-uiesc pe tema asta de ceva timp)
2. Când vorbești despre un produs/un loc se poate:
a) să o faci într-un mediu în care sunt mai multe persoane (la birou, la școală etc.) și una dintre persoane să facă o căutare pe Google legată de cele discutate. Dacă aveți același IP (dacă sunteți pe aceeași rețea WiFi), majoritatea celor conectați vor primi aceeași reclamă. De aia pe mine FB mă targhetează cu haine de femei ocazional.
b) să o faci după ce ai trecut pe lângă un loc care are produsul respectiv. De exemplu, în drumul tău spre casă, treci pe lângă o pizzerie. Facebook are acces la locație și te targhetează în funcție de asta. Dacă tu, după ce ai ajuns acasă, ai o discuție despre pizza, s-ar putea să primești o reclamă la pizza nu pentru că ai vorbit despre asta, ci pentru că ai trecut pe lângă o pizzerie.
Pe bune, hai să ne calmăm un pic. Da, Facebook îți vrea datele, ca să îți dea reclame. Da, Facebook a dat datele tale și altora. Da, Facebook analizează ce scrii (e mult mai ușor și textul ocupă oricum mult mai puțin spațiu). Da, Facebook vrea să facă bani de pe urma ta. Dar dacă Facebook ar avea tehnologia necesară analizării limbajului vorbit în timp real, în toate limbile pământului, nu ar mai avea nevoie să-ți dea reclame, trust me”.