Updated on septembrie 6, 2014
Peste 1.600 de studenți și-au deschis afaceri la Cluj începând cu 2003, când a intrat în vigoare Ordonanța prin care aceștia sunt scutiți de plata unor taxe. Că este vorba de un bar de fresh-uri sau de cafea “la bicicletă” numeroși tineri clujeni s-au aventurat pe piața afacerilor, mizând pe entuziasmul specific vârstei și respectul față de clienți.
“M-am inspirat de la mama mea, care a vrut să facă așa ceva, dar nu a mai reușit și am preluat eu ideea. A durat un an până am strâns toate aprobările. Am beneficiat și de facilitățile la înființarea firmei. Chiar dacă nu e o sumă foarte mare, am plătit în loc de 1.000 și ceva, aproximativ 300 de lei, contează când ești la început”, povestește Andrei Borș, proprietarul unui mini-bar, de doar 9 metri pătrați, în care vinde fresh-uri de fructe și legume și smoothie-uri.
Tânărul, în vârstă de 24 de ani a deschis localul – intitulat “Fresco Bar” și identificabil după textele haioase de pe panoul amplasat pe post de reclamă publicitară – în octombrie 2013, pe când încă era masterand la Facultatea de Business a Universității Babeș-Bolyai, pe care a absolvit-o în 2012.
Chiar dacă el însuși și-a întocmit un plan de afaceri înainte și a studiat piața, despre care crede că are încă un potențial mare de dezvoltare, tânărul consideră că acesta nu trebuie să fie excesiv de riguros, întrucât “oricât te-ai strădui, socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg”.
Astăzi micul fresh-bar de pe strada Napoca are clienții lui fideli:
“Cam 70% dintre clienți sunt de sex feminin. Ca vârstă, suntem persoane foarte tinere, dar și de vârsta a treia”, a punctat Andrei.
Relația cu clienții, primordială
Încă de la început Andrei a mizat cel mai mult pe relația cu clienții, pornind de la calitatea produselor oferite.
Am pus accent încă de la început pe relația cu clientul, să nu-ți înșeli clienții. Ai putea să îți reduci costurile, să pui de exemplu apă, dar îi înșeli, iar pe termen mai lung e o abordare pierzătoare”, a conchis el.
Ce oferă
Oferta magazinului constă în fresh-uri de fructe și legume, în special gama de legume urmând să fie lărgită în curând. Sunt comercializate atât fresh-uri, cu ajutorul a două storcătoare electrice, din care unul în regimul “slow”, fiind primul de acest tip din oraș.
De asemenea, oferta include și băuturi de tip smoothie.
Investiție recuperată
În Fresco Bar-ul din centrul Clujului Andrei a investit 6.000 de euro, iar după mai puțin de un an și-a recuperat deja invetsiția.
El vede dezvoltarea afacerii sale cu deschiderea și a altor puncte de lucru în oraș, posibil chiar în regim de franciză Fresco Bar.
Cafea la bicicletă
Bogdan Pandea (23 ani) este un alt tânăr student din Cluj, mai exact masterand la Facultatea de Științe Economice, care a pus pe picioare o afacere, deja mult mediatizată, a unui “cofee bike”, situat în fața magazinului Central.
Pe un stand anexat unei biciclete tânărul și colegii săi, îmbrăcați în costume de inspirație militară, le oferă trecătorilor orice tip de cafea, de la cea cofeinizată la sortimente fără cofeină, cu accent atât pe modul de pregătire cât și pe cel în care este vândut produsul clienților.
După doar câteva luni de când a început vânzarea propriu-zisă, în februarie 2014, tânărul precizează că afacerea merge deja și fără prezența lui permanentă și se gândește deja să-și folosească aptitudinile antreprenoriale și în alte domenii. (sursa: voceatransilvaniei.ro)
Pentru Bogdan cea mai grea perioadă a fost cea de studiere a domeniului, despre care nu știa nimic.
“Am făcut înainte o analiză foarte riguroasă, un fel de simulare a modului cum va merge afacerea. Am pus costurile la minim și cheltuielile chiar le-am supraevaluat, știind exact cât trebuie să îmi rămână dacă vând un anumit număr de cafele. Am avut ideea în mai 2012 m-am tot gândit, am întors-o pe toate părțile, iar de vândut am început să vând în 2014, pe temperaturi ‘arctice’”, a relatat Bogdan.
În prezent el are cinci angajați, iar pe lângă standul din fața Centralului, mai are un punct de desfacere în Cluj Business Center.