Care este ritmul lucrărilor pe magistrala de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea: „Este o pălărie prea mare pentru CFR, MT și guvern”

Updated on ianuarie 23, 2025 Care este ritmul lucrărilor pe magistrala de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea: „Este o pălărie prea mare pentru CFR, MT și guvern” 1

Asociația Pro Infrastructură trage un semnal de alarmă: lucrările la căile ferate din România avansează extrem de lent. Chiar și pe ruta Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, finanțată prin PNRR, progresul este îngrijorător de lent. Potrivit estimărilor API, niciun tronson nu va fi finalizat la timp.

„Sunt multe loturi apropiate încă de 0% iar cel mai performant (Aghireș-Poieni) a avansat cu 2,3% lunar în 2024, dar e și el blocat la Ministerul Culturii (clădirea gării Poieni). Practic niciun tronson PNRR nu are șanse să fie gata la timp, în 2026.

De exemplu, pe Poieni-Aleșd încă nu avem autorizație de construire! Este clar că reconstrucția la 160 km/h este o pălărie prea mare pentru CFR, MT și guvern. Probleme administrative care la autostrăzi s-ar fi rezolvat într-o lună-două, hai trei, la feroviarul mare țin cu anii”, scriu cei de la API.

Reprezentanții Asociației au făcut o analiză la nivelul întregii țări.

„Autodistrugerea căilor ferate a continuat și în 2024. Anul trecut, încă unul obișnuit la CFR: progrese în general slabe. Deși teoretic avem disponibile miliarde de euro bani europeni, avantajele pentru călători întârzie să apară.

Numărul de pasageri a scăzut cu 4% în 2024, iar transportul de marfă cu 11%. În acest ritm, în câteva decenii nu vor mai exista trenuri de călători în România. Prăbușirea continuă rapid și la început de 2025: managementul de „elită” al CFR Călători a anulat 25% din trenuri fără ca măcar să anunțe publicul.

Din cei aproximativ 10.000 kilometri de linie rămași în picioare, s-au pompat miliardele comunitare în modernizarea la maxim 160 km/h a coridorului Constanța-Curtici, lung de sub 1000 km.

Care este ritmul lucrărilor pe magistrala de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea: „Este o pălărie prea mare pentru CFR, MT și guvern” 2

Toate ouăle puse într-un coș, apoi sparte: CFR nu a fost niciodată în stare să cheltuie banii într-un ritm măcar apropiat de o țară normală și a lăsat liniile, gările și peroanele desfundate cu anii, cu trenurile târându-se prin șantiere. Fondurile UE rămân nefolosite și se pierd complet ori, în cel mai fericit caz, se duc la autostrăzi.

Diferențele față autostrăzi sunt strigătoare la cer. Cu unele excepții, pe rutierul mare loturile de câmpie și deal au un progres fizic lunar de 3-4%, deci 2-3 ani execuție. Dar la CFR majoritatea proiectelor de modernizare coboară deseori la 5-8% pe AN. Rezultatul: proiectele dureeaza 7-10 ani pe toate cele 12 secțiuni dintre Brașov și Curtici, indiferent de antreprenor.

Care este ritmul lucrărilor pe magistrala de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea: „Este o pălărie prea mare pentru CFR, MT și guvern” 3

Toate cele 4 loturi Simeria-KM 614 se înscriu în intervalul noiembrie 2023-noiembrie 2024 în acest dezolant trend de 5-8%. Apața-Cața este ceva mai aproape de normalitate cu o cadență de 2% pe lună în 2024, dar e atât de întârziat (43% după 4 ani!) ca i-a expirat finanțarea europeană (programul CEF), cele 4 TBM-uri fiind lansate cu 2-3 ani întârziere. Vom putea face Brașov-Sighișoara de la bugetul de stat în condiții de austeritate? Trei din cele patru cârtițe sunt înțepenite în deal.

Celelalte proiecte de modernizare, Cluj-Oradea și Arad-Caransebeș, în total 8 sectoare din PNRR, au și ele un ritm slab în medie. Sunt multe loturi apropiate încă de 0% iar cel mai performant (Aghireș-Poieni) a avansat cu 2,3% lunar în 2024, dar e și el blocat la Ministerul Culturii (clădirea gării Poieni). Practic niciun tronson PNRR nu are șanse să fie gata la timp, în 2026. De exemplu, pe Poieni-Aleșd încă nu avem autorizație de construire! Este clar că reconstrucția la 160 km/h este o pălărie prea mare pentru CFR, MT și guvern. Probleme administrative care la autostrăzi s-ar fi rezolvat într-o lună-două, hai trei, la feroviarul mare țin cu anii!”.

Advertisements
error: Content is protected !!