(Video) Premieră în România pe autostrada care va lega Clujul de București. Primul tunel de autostradă este aproape gata

Updated on ianuarie 14, 2025 (Video) Premieră în România pe autostrada care va lega Clujul de București. Primul tunel de autostradă este aproape gata 1

Primul tunel de autostradă este aproape gata. Vorbim despre „Tunelul Momaia” din județul Argeș, parte din cea mai complexă lucrare de autostradă care se execută în țara noastră. Acesta trece printr-o zonă de dealuri, are o lungime de 1.35 kilometri şi este compus din două galerii, botezate „Alina” și „Daniela”.

Când va fi gata, Autostrada va lega complet Clujul de București pe drum de mare viteză.

Tunelul Momaia, săpat prin dealul cu acelaşi nume din judeţul Argeş, este cea mai complexă lucrare de autostradă care se execută în ţara noastră. Tunelul are două galerii, două sensuri de mers şi este forat printr-o metodă inedită austriacă ce presupune escavarea secvenţială şi ranforsarea pe parcurs a pereţilor. Iar asta se face prin pulveruzarea de beton. Fiind un strat nisipos, săpătura se face prin metode tradiţionale.

(Video) Premieră în România pe autostrada care va lega Clujul de București. Primul tunel de autostradă este aproape gata 2 (Video) Premieră în România pe autostrada care va lega Clujul de București. Primul tunel de autostradă este aproape gata 3

Imediat, însă, pereţii vor fi ranforsaţi cu beton, menit să ţină fixă cupola creată, pentru a nu se prăbuşi. Odată finalizat un astfel de segment, se trece la forarea următorului. Ulterior, de-a lungul tunelului astfel săpat şi stabilizat se vor aplica hidroizolaţia şi căptuşeala finală. Tot din beton, care înglobează şi armătura principală, informează observatornews.ro.

Apoi, se va trece la finisaje şi dotarea tunelului cu instalaţii electrice sau de stingere a incendiilor.

Sunt două galerii săpate, pentru fiecare sens de mers, „Alina” şi „Daniela”. Sunt numele a două femei care lucrează la acest proiect şi au fost date pentru ca muncitorii să poată diferenţia mai uşor galeriile. Au fost realizate şi trei conexiuni între tuneluri, pentru situaţii de urgenţă. Se poate trece uşor dintr-unul în celălalt. Până la primăvară, muncitorii ar trebui să străpungă dealul în întregime, lungimea totală fiind de aproximativ 1,3 kilometri pentru fiecare galerie.

La galeria Alina au mai rămas de excavat 240 de metri, care, estimează constructorii, ar putea fi gata în luna mai. Lucrările au reprezentat o adevărată provocare pentru echipa internațională, formată din specialiști din 14 țări, scrie stirileprotv.ro.

Iura Stegic, inginer din Croația: „Proiectul este foarte solicitant, din cauza condițiilor geologice. Să sapi tuneluri nu e un lucru ușor, aș zice că să treci prin straturi cu structură geologică slabă a fost cel mai greu.”

Conform contractului, prin tunelurile Daniela și Alina ar trebui să putem circula în februarie 2027. Constructorii sunt, însă, optimiști și cred că termenul ar putea fi devansat pentru finele lui 2026.

Stadiul lucrărilor pe fiecare secțiune a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești

Autostrada Sibiu – Piteşti ar urma să aibă o lungime de peste 122 de km și este împărțită în 5 secțiuni, și va lega Centrul şi Vestul României de reţeaua europeană de autostrăzi, fiind o parte importantă a Coridorului 4 Paneuropean.

(Video) Premieră în România pe autostrada care va lega Clujul de București. Primul tunel de autostradă este aproape gata 4

  • Pe A1 Sibiu – Pitești s-a deschis traficul în decembrie 2022 pe Secțiunea 1 (13,17km de la Sibiu la Boița – constructor Porr).
  • Pe Secțiunea 2 Cornetu – Boița (31,3 km), cea mai dificilă porțiune care trece prin Valea Oltului și presupune realizarea a șapte tuneluri, CNAIR a semnat în luna februarie 2022 un contract de 860 de milioane de euro cu o firmă din Turcia. La final de 2024 au început o serie de lucrări la un viaduct de la capătul de la Boița, iar în 2025 sunt așteptate demararea primelor lucrări montane de pe traseu.
  • Pe Secțiunea 3 Tigveni – Cornetu (37,4 km) o asociere de constructori din Italia și România au semnat în august 2022 contractul pentru cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România. Pe acest tronson constructorul s-a aflat în perioada de proiectare și a lucrărilor premergătoare demarării de șantier. Lucrările dificile vor demara în 2025.
  • Pe Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni austriecii de la PORR au început în toamna lui 2023 și în prezent se află aproape de a finaliza forarea celor două galerii ale tunelului Momaia.
  • În decembrie 2024 s-a deschis circulația pe Secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș pe circa 15 km de la Bascov (Pitești) la nodul rutier Merișani. Constructorul WeBuild (fost Astaldi) continuă să lucreze la restul secțiunii, circa 15 km până la Curtea de Argeș. Aici deschiderea va avea loc în primăvară.
Advertisements
error: Content is protected !!