Cel mai vechi „drum pavat” din România, construit de daci, va fi restaurat cu ajutorul Universității Tehnice din Cluj Napoca

Updated on noiembrie 23, 2024 Cel mai vechi „drum pavat” din România, construit de daci, va fi restaurat cu ajutorul Universității Tehnice din Cluj Napoca 1

Cel mai cunoscut drum antic pavat din România se află la Sarmizegetusa Regia și ar fi fost construit de daci în urmă cu două milenii.

Drumul antic, îngropat parțial leagă fortificația antică de zona sacră a ansamblului UNESCO. Avea o lungime totală de peste 170 de metri, o lățime medie de aproape șase metri și coborând în zona templelor de pe terasele IX, X și XI ale capitalei dacilor, înregistrează o diferență de nivel de 25 de metri.

În Munții Orăștiei, un șir de trepte care urcă spre „palatele” cetății dacice Costești și drumul pavat din cetatea Piatra Roșie, și el construit sub forma unor trepte, sunt alături de drumul din Sarmizegetusa Regia, singurele astfel de edificii din vremea dacilor, informează adevarul.ro.

Drumul pavat din Sarmizegetusa Regia a fost dezvelit parțial de arheologi în anii ‘50 și a fost cuprins într-un proiect de restaurare amplu, la începutul anilor 1980.

Atunci i-au fost adăugat noi blocuri de calcar de Podeni și a fost amenajat un sistem de drenaj. Însă monumentul din capitala dacilor ar putea într-un nou proces de restaurare. Proiectul a fost depus de Consiliul Județean Hunedoara pentru a primi finanțare prin programul „Timbrul monumentelor istorice” (sesiunea VI / 2024) – „Restaurare II”, coordonat de Institutul Național al Patrimoniului.

Consilul Județean Hunedoara, instituția care administrează ansamblul istoric de al Sarmizegetusa Regia, s-a asociat cu Universitatea Tehnică din Cluj -Napoca și cu Asociația Monumentum pentru a putea derula investiția estimată la aproape 7,3 milioane de lei.

Expertizele tehnice realizate de specialiști în ultimii ani arată că la fel ca și alte monumente antice din Sarmizegetusa Regia, și drumul pavat se află într-o stare rea. Potrivit uneia dintre expertize, drumul pavat străbătea Fortificația și făcea legătura cu Zona sacră. Proiectul de restaurare tratează zona extra muros a Drumului, cuprinsă în linii mari între Poarta de Est și Terasa XI.

„Din lungimea totală de 171 metri de drum care face obiectul acestui proiect, doar două segmente sunt vizibile astăzi: segmentul median, cu o lungime de 38 metri și segmentul inferior, Piațeta, cu o lungime de șase metri și o lățime de 6,3 metri”, arată documentația de avizare a lucrărilor de intervenție (DALI).

Propunerea de restaurare a drumului pavat vizează o intervenție minimală asupra monumentului, care cuprinde lucrări de conservare și de oprire a proceselor de degradare a dalajelor și structurilor din zona Piațetei, dar și de înlăturarea materialului de completare introdus în restaurarea din urmă cu peste patru decenii și de introducerea unui strat fundal care să pună în evidență componentele vechi ale monumentului.

Drumul antic pavat al Sarmizegetusei Regia era, de fapt, susţin unii arheologi, un drum în trepte pe care dacii coborau de la intrarea în cetate spre templele acesteia. O porţiune a sa a fost distrusă încă din Antichitate, o alta a rămas ascunsă sub pământ, iar circa 40 de metri decopertaţi au fost reconstituiţi fără a se mai ţine cont de existenţa treptelor remarcate de arheologi.

Advertisements
error: Content is protected !!