Primăria Cluj-Napoca a decis să demoleze cele 16 gherete situate pe strada Argeș, în imediata apropiere a Pieței Mihai Viteazu. Această măsură face parte dintr-un proiect mai amplu de reabilitare urbană, care vizează în special decopertarea Canalului Morii.
Construcțiile temporare, ridicate în urmă cu peste două decenii, au fost concesionate pe o perioadă de 25 de ani, iar contractele majorității proprietarilor ajung la final în acest an.
„De la 1 ianuarie 2025 începe demolarea, când expiră toate contractele. Cred că în 24 ianuarie este ultimul contract care expiră, conform notificărilor. După care, evident, toată această componentă dispare, pentru că trebuie redat până la urmă acest curs de apă clujenilor, pentru că așa a fost el gândit, nu să fie acoperit.
A fost o perioadă a anilor ’90, am trecut de perioada asta. Nu putem schimba istoria. Asta este, așa s-a gândit atunci. Acum trebuie să trecem la un alt nivel”, a declarat Emil Boc.
Decizia de demolare a gheretelor și de decopertare a Canalului Morii vine în contextul unui efort mai amplu de modernizare urbană.
În această zonă este planificat un concurs internațional de soluții care vizează reabilitarea mai multor străzi și clădiri importante, inclusiv clădirea Liceului Teoretic „Nicolae Bălcescu”, strada Argeșului, o parte din strada Constanța și strada Bălcescu.
Acest proiect urmărește să transforme zona într-un spațiu modern, prietenos cu mediul și deschis pentru cetățeni, în linie cu noile viziuni urbanistice ale orașului.
”Proiectul urmărește creşterea calității și atractivității spațiilor urbane va fi realizată şi prin pu cursului de apă a Canalului Morii,, reducerea traficului străzile adiacente liceului şi încurajarea folosirii variantelor nemotorizate (velo si pietonal), transportului public de călători de către elevi şi profesori.
Astfel, dezideratul îl reprezintă creşterea calității vieții pentru locuitorii din zonă, prin crearea unui spațiu urban fluid, cu condiții confortabile de traversare, bine conectat, cu calități de recreere, cu trotuare late, fără obstacole, cu un design al mobilierului stradal unitar şi spații plantate îngriite”, se arată în referatul hotărârii.