Updated on aprilie 12, 2021 Calea ferată Oradea–Cluj a fost dată în funcțiune în anul 1870. Ea traversează regiunea Crișana (aflată la vest de Transilvania) prin Munții Apuseni, de-a lungul râurilor Crișul Repede și Nadăș, legând Oradea Vest de Cluj.
La momentul construirii căii ferate, regiunea Transilvania aparținea de Imperiul Austro-Ungar. Această provincie care se afla în estul țării a fost legată relativ târziu de celelalte căi ferate din imperiu. Acest lucru s-a datorat condițiilor dificile de teren, dar și litigiilor de pe traseul care lega orașele din Transilvania.
Andras Vajda a scris: „Cum a ajuns trenul la Cluj?
Continuarea liniei Budapesta-Szolnok a fost discutata timp de mai multe decenii: sasii ardeleni doreau continuarea spre Arad si Sibiu; oradenii si clujenii evident spre orasele lor. Pana la urma ambele au fost construite: primul tren parcurgand distanta Oradea-Cluj in 6 ore si 30 minute ajungea in vechea gara in data de 7 septembrie 1870 la ora 12:30. Sinele construite atunci au fost inca in utilizare cel putin pana la mijlocal anilor 1990.
Dupa 9 ani, in 1879, se facea legatura cu linia construita dinspre Bucuresti in Predeal, unde era granita de atunci.
Dupa electrificarea liniei Sighisoara-Cluj, prima locomotiva electrica a ajuns la Cluj in 1984.
In fotografii: constructia liniei Oradea-Cluj, podul de la Stana (1869); sosirea primului tren la Cluj (ilustratie de ziar, 1870); gara
in 1914; sosirea primei locomotive electrice – in contrast cu locomotiva cu aburi (1984)”
(Foto: Facebook Amintiri din Vechiul Cluj)