Royal FrieslandCampina N.V. anunță că a încheiat un acord pentru vânzarea operațiunilor sale din România către Bonafarm Group, tranzacție care include brandul Napolact și facilitățile de producție din Cluj-Napoca și Târgu Mureș. Acordul vizează participația Royal FrieslandCampina în compania românească care deține brandul Napolact, gestionează două unități de producție moderne în Cluj-Napoca și Târgu Mureș și are aproximativ 400 de angajați.
Finalizarea tranzacției este estimată pentru sfârșitul lunii decembrie 2025. Deși compania din România deține o poziție de lider pe piața locală a lactatelor, activitățile sale oferă sinergii limitate cu portofoliul din Europa și nu folosește lapte de la fermele membre Royal FrieslandCampina, a transmis grupul, potrivit dcnews.ro.
FrieslandCampina este prezentă pe piaţa românească cu mărcile Napolact, Campina şi Dots şi oferă o gamă largă de produse: lapte de consum, iaurt, brânză, unt şi gustări pe bază de lapte. De departe, Napolact este cel mai puternic brand din portofoliul grupului în România. În prezent, Napolact este unul dintre cele mai vândute branduri de lactate, care are în portofoliu lapte, iaurturi, brânzeturi, unt, dar şi alte produse.
FrieslandCampina este una dintre cele mai mari cooperative din domeniul lactatelor din lume. În total, cooperativa are peste 9.400 de ferme membre şI 14.600 de femieri în Olanda, Belgia şi Germania.
Un nume controversat în spatele achiziției: Sándor Csányi
Deși pare o simplă mutare economică, în centrul acestei tranzacții se află Sándor Csányi, liderul neoficial al grupului Bonafarm, președinte al Federației Maghiare de Fotbal, vicepreședinte UEFA și FIFA și, potrivit publicației Fociclub.hu, cel mai bogat om din Ungaria. Averea sa este estimată la peste 1,3 miliarde de euro.
Csányi este și președinte și director general al OTP Bank Group, acționar în cadrul gigantului energetic MOL și un apropiat al premierului Viktor Orbán. Este considerat unul dintre arhitecții strategiei guvernului maghiar, care folosește sportul și economia ca instrumente ale unei politici naționaliste și revizioniste, scrie adevarul.ro.
Legături periculoase: UEFA, Moscova și Budapesta
Influența lui Sándor Csányi nu se oprește la granițele Ungariei. Presa maghiară subliniază că, prin funcțiile sale-cheie în UEFA și FIFA, dar și prin conexiunile cu Moscova, el face parte dintr-o rețea de putere ce îmbină interese sportive, economice și politice. În 2023, think tank-ul american Lansing Institute a acuzat OTP Bank, sub conducerea lui Csányi, că ar fi contribuit la evitarea sancțiunilor occidentale impuse Rusiei, prin intermediul filialei din Uzbekistan. Potrivit Azuzlet.hu, banca ar fi facilitat astfel finanțarea indirectă a industriei militare ruse, în timp ce alte instituții financiare occidentale părăseau piața rusă.
Ucraina a reacționat prompt, plasând OTP pe lista entităților considerate „susținători ai războiului”, din cauza menținerii operațiunilor în Federația Rusă.
Harta Ungariei Mari, un scandal internațional
În paralel, Sándor Csányi a fost implicat și într-un scandal sportiv major. În 2023, în calitate de președinte al Federației Maghiare de Fotbal, el a solicitat UEFA permisiunea de a afișa harta istorică a Ungariei Mari la meciurile naționalei. Harta, simbol revizionist, include teritorii ce aparțin în prezent României, Slovaciei, Serbiei și Croației. UEFA a respins cererea și a avertizat că astfel de gesturi ar putea atrage sancțiuni, invocând riscurile de natură politică și de securitate.