Lucrările pentru realizarea metroului din Cluj-Napoca intră într-o nouă etapă importantă: începerea construcției puțului de lansare pentru cele două Tunnel Boring Machines (TBM), cunoscute popular sub numele de „cârtițe”. Autoritățile au primit calendarul oficial privind debutul lucrărilor pregătitoare, care marchează începutul forării efective a tunelurilor.
Potrivit planificării transmise de antreprenor, lucrările pregătitoare vor demara pe 24 iulie, cu execuția grinzii de ghidaj pentru pereții mulați ai puțului de lansare. Apoi, pe 11 august, va începe execuția propriu-zisă a pereților mulați, etapă esențială înainte ca utilajele TBM să fie coborâte și puse în funcțiune în subteran.
Pentru a combate informațiile eronate apărute în spațiul public, primarul Emil Boc reafirmat că proiectul metroului beneficiază de un contract de finanțare semnat oficial în 29 decembrie 2022, între Ministerul Transporturilor și Municipiul Cluj-Napoca. Documentul este public și poate fi consultat de orice persoană interesată.
Totodată, s-a explicat de ce lucrările nu încep, așa cum era prevăzut inițial, din zona Sopor. La solicitarea Ministerului Sănătății, și în acord cu Comisia Europeană, s-a decis ca lucrările să debuteze dinspre Florești, pentru a asigura accesul rapid către viitorul Spital Regional de Urgență. Această schimbare a presupus reluarea unor etape de proiectare și reconfigurarea ordinii de execuție.
„Am primit calendarul de intrare în subteran a celor două Tunnel Boring Machine – așa-numitele cârtițe – care vor începe efectiv să foreze pentru metrou. După cum știți, trebuie realizat puțul de lansare, la adâncimi de peste 20–30 de metri. Vor fi două tuneluri prin care cârtițele vor coborî pentru a putea demara lucrările.
Fac două precizări importante, pentru a lămuri opinia publică, pentru că au circulat foarte multe informații false.
Metroul din Cluj are contract de finanțare semnat. Repet: contractul de finanțare a fost semnat pe 29 decembrie 2022, între Ministerul Transporturilor și Municipiul Cluj-Napoca. Cei care susțin că nu există un astfel de contract pot consulta site-ul Ministerului Transporturilor sau pot cere documentul de la noi. Este un contract oficial și valabil.
La solicitarea Ministerului Sănătății, în vederea corelării lucrărilor cu viitorul Spital Regional de Urgență, am modificat ordinea de execuție a lucrărilor pentru secțiunile 1 și 2 ale proiectului.
Inițial, lucrările urmau să înceapă din zona Sopor. Însă, la cererea expresă a Ministerului Sănătății și cu aprobarea Comisiei Europene, am decis – pe bună dreptate și în beneficiul clujenilor – să începem dinspre Florești, pentru a oferi o cale alternativă de acces către viitorul spital”, a transmis primarul.
Până în prezent, au fost obținute 35 de avize, inclusiv cele emise de ISU și autorizația de construire pentru secțiunea vizată. Activitatea de proiectare tehnică detaliată este în plină desfășurare, pentru a asigura un traseu coerent și sigur pentru TBM-uri.
Proiectul nu este lipsit de provocări. Pe lângă modificările de ordin logistic, s-au înregistrat și dificultăți geotehnice în teren, precum alunecări de teren și necesitatea stabilizării dealului prin forarea a 94 de piloți înainte de demararea lucrărilor subterane. În paralel, continuă și lucrările la celelalte stații din secțiunea A1 a metroului.
Oficialii municipali subliniază că toate aceste informații sunt comunicate în mod transparent, ca parte a angajamentului față de public. Deși proiectul este complex și cu numeroase variabile, autoritățile transmit că lucrările avansează ritmic și în conformitate cu planul asumat.