Principalul constructor de autostrăzi din România [UMB] a înregistrat creșteri pe linie la indicatorii financiari în anul 2024: cele trei firme ale omului de afaceri Dorinel Umbrărescu au avut și un profit pe măsură: 730 milioane lei, în creștere cu aproape 60% față de 2023.
Datele financiare au fost prelucrate de APIX.ro în cazul firmelor Tehnostrade, Spedition UMB și SA&PE. Acestea sunt societățile prin intermediul cărora omul de afaceri participă la licitații pentru construirea de autostrăzi: ultimele două au depășit fiecare pragul de 5 miliarde de lei, iar Tehnostrade vine din urmă cu 4,3 miliarde lei, scrie apix.ro.
Cifrele arată că anul 2024 a fost cel mai bun din istorie pentru fiecare dintre cele trei firme. Față de anul 2023, au fost înregistrate următoarele creșteri (cumulate):
64% la cifra de afaceri: de la 8,7 miliarde la 14,3 miliarde lei
57% la profitul net: de la 463 milioane lei la 728 milioane lei
35% la angajați: de 4.828 la 6.529 de salariați
În același timp, o creștere substanțială este înregistrată la creanțe, care s-au dublat: la finalul anului 2023, grupul avea de încasat 1,4 miliarde lei iar la final de 2024 nivelul a ajuns la 2,7 miliarde lei. Imperiul lui Umbrărescu are și datorii pe măsură: peste un miliard de lei în cazul fiecărei firme. Datoriile reprezintă obligațiile la finalul anului 2024, ce decurg din evenimente trecute și prin decontarea cărora se așteaptă să rezulte ieșiri de resurse.
Cum arată datele financiare pe fiecare firmă în parte
SA&PE: 5,02 miliarde lei – cifră de afaceri, 230 milioane lei – profit net
Spedition UMB: 5 miliarde lei – cifră de afaceri, 82 milioane lei – profit net
Tehnostrade: 4,4 miliarde lei – cifră de afaceri, 417 milioane lei – profit net
Autostrada Transilvania: 27 km posibili în 2025, dar doar dacă UMB și CNAIR vor cu adevărat
Lucrările pe Autostrada A3, între Topa Mică și Poarta Sălajului, riscă să devină un nou exemplu de promisiune întârziată dacă mobilizarea în teren și pe hârtie nu prinde viteză. Deși scenariul optimist presupune inaugurarea a 27 de kilometri de autostradă până la finalul anului 2025, acest lucru este realizabil doar dacă UMB crește semnificativ ritmul lucrărilor și autoritățile rezolvă problemele birocratice esențiale în două puncte-cheie: nodul Poarta Sălajului (Românași) și conexiunea provizorie A3-DN1F la sud de Topa Mică, scriu cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Un potențial de 27 km, un minimum de 12 km
Scenariul de lucru propus de specialiști prevede două variante de deschidere în 2025:
Varianta minimă: 12 kilometri între Poarta Sălajului și Zimbor;
Varianta optimistă: 27 kilometri până la sud de Topa Mică, dacă se realizează și descărcarea temporară în acel punct.
Totul depinde însă de mobilizarea pe teren a constructorului UMB, care în prezent nu a adus suficientă forță de muncă și utilaje în zona Topa Mică – Zimbor. Dacă ritmul actual se menține, chiar și cei 12 kilometri pot fi în pericol.
Întârzieri masive, termene ratate
Proiectele care includ tronsoanele Nădășelu–Zimbor (30,06 km) și Zimbor–Poarta Sălajului (12,24 km) sunt finanțate prin PNRR, dar au devenit simboluri ale tergiversării. Contractele au fost semnate în:
28 decembrie 2020 (Nădășelu–Zimbor)
1 iulie 2020 (Zimbor–Poarta Sălajului)
Cu ordine de începere emise în ianuarie și mai 2021, acestea prevedea inițial:
12 luni de proiectare
24 luni de execuție
Suntem deja în a doua jumătate a anului 2025, iar termenele au fost demult depășite. Ritmul actual transformă aceste tronsoane într-o rușine atât pentru UMB, cât și pentru CNAIR, instituția responsabilă cu infrastructura rutieră din România.