Ministrul Educației, Daniel David, a tras un semnal de alarmă cu privire la analfabetismul funcțional din societatea românească și a transmis un mesaj cadrelor didactice participante la dezbaterea de la Cluj-Napoca pe marginea proiectelor legate de planurile-cadru pentru învățământul liceal.
„Am ajuns în situația în care, așa cum știți bine, să avem manuale și programe complet depășite de prezent”, a susținut ministrul. David a precizat că există o foarte mare presiune pentru a definitiva planurile cadru pentru liceu, prezentând mai multe aspecte ale acestor presiuni. Poate cea mai importantă presiune vine din realitatea în care trăim azi în România:
„Cu modelele pe care le avem în acest moment, cu modul în care gândim și modul în care funcționează, de fapt, planul cadrul plus programele pe care le avem, plus manualele pe care le avem, Educația nu mai devine un factor de modernizare pentru țară. Zona de analfabetism funcțional este uriașă și crește la nivelul primar, crește la nivelul gimnazial și crește foarte mult la nivel liceal. În zona de competența a adulților, cei care ies din gimnaziu și din liceu, iarăși situația nu arată absolut deloc bine prin comparație cu mediile internaționale. Orice comparație am văzut, lucrurile arată rău, foarte rău. Nu mai este timp, trebuie să începem să lucrăm la aceste planuri”, a susținut ministrul, citat de adevarul.ro.
„Trebuie să aprindem lumina la noi”
Daniel David a folosit o metaforă pentru a caracteriza sistemul de Educației „avem lumini și umbre, dar acum trebuie efectiv să aprindem lumina, să aducem cunoașterea în primul rând în sistemul nostru și după aceea să o transferăm în societate, prin cunoaștere, prin cultură”.
Fostul rector a susținut că rolul cadrelor didactice este ca prin educație să scape oamenii de pseudo-știință, de pseudo-cunoaștere, de pseudo-religie, de obscurantismul pe care îl găsim în jurul nostru: „Întâi trebuie să fim noi cei care ne facem ordine în casă, să aprindem lumina la noi, ca să o putem duce după aceea la ceilalți, să o ducem la oameni, să o ducem în societate.”
David le-a cerut cadrelor didactice prezente la dezbatere să aibă încredere că într-adevăr părerile lor vor fi auzite și se va ține cont de acestea: „Am spus foarte clar că aceste proiecte se pot îmbunătăți, mai mult, acestea se pot schimba chiar în esența lor dacă cu timpul, în urma dezbaterilor apar idei, modele noi și interesante.”
Planurile care vor fi finalizate în luna mai, a spus fostul rector, „vor astfel gândite încât să aibă un sprijin larg în comunitatea noastră, astfel încât oamenii să se bucure că facem această schimbare, nu să se teamă, cum am văzut în primele zile ale acestor dezbateri”.
David a încheiat cu aceeși metaforă: „haideți să construim împreună educația. Hai să aprindem luminile în educație, astfel încât să ne fie bine și noua, celor din sistem, și să fie bine și societății”.