În vârstă de 17 ani, Rafaela Barac-Bologa, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Suceava, a fost admisă, în decembrie, la una dintre cele mai prestigioase universități din lume: Universitatea Harvard din Statele Unite ale Americii. „În România, școala nu ne pregătește pentru a avea competențe, ci doar cunoștințe. Nu poate să ne pregătească pentru viața reală de după școală. Acesta este adevărul actual”, spune tânăra, într-un interviu pentru HotNews.ro.
În 13 decembrie, Rafaela Barac-Bologa afla că a fost admisă la Universitatea Harvard. Potrivit clasamentului internațional QS Rankings 2024, Harvard University se află pe locul 4 în topul celor mai bune universități din lume, după University of Oxford (Marea Britanie), University of Cambridge (Marea Britanie) și Massachusetts Institute of Technology (SUA).
Elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Suceava și vicepreședintă a Consiliului Național al Elevilor (CNE), Rafaela a povestit pe TikTok ce crede că a avantajat-o la admitere: implicarea ei civică.
„În primul rând, vreau să încep prin a spune că cel mai important lucru din aplicația mea a fost faptul că m-am implicat foarte mult civic. De la 11 ani am intrat în Clubul Interact Suceava Bucovina, după aia am intrat în Boardul Național al Copiilor, la UNICEF, în Consiliul Elevilor la nivel județean și național, iar acum ocup funcția de vicepreședinte și ofițer internațional în cadrul Organising Bureau Of European School Students’ Union, adică într-un fel Consiliu European al Elevilor”, explică Barac-Bologa.
În ultimii 3 ani, ea a avut media 9,92 și a mers la Olimpiada Internațională de Astronomie și Științe ale Spațiului pentru juniori, unde a luat o medalie de aur și premiul I absolut la proba observațională de noapte, adică cu telescopul. A dat Bacul american, SAT-ul, și un examen de limbă, adică IELTS. E important să fie măcar nivel C1 pentru a avea șanse cât mai bune, spune adolescenta.
În plus, tânăra a filmat și momentul în care descoperă că a fost admisă la Harvard, iar videoclipul cu reacția ei, publicat pe TikTok, a strâns peste 900.000 de vizualizări.
„Școala nu ne pregătește pentru a avea competențe, ci doar cunoștințe”
„Problemele pe care le-am întâmpinat eu și colegii mei și pe care am încercat să le rezolvăm au fost legate de transport, de bursele școlare, în mare parte, dar aș pune cel mai mult accent pe partea de finanțare. Pentru că de aici pornesc problemele legate de infrastructura foarte slabă, și știm că au existat, de-a lungul timpului, elevi care și-au pierdut chiar viața din cauza nesiguranței infrastructurii la școală.
Apoi, aș menționa curricula învechită, care n-a mai fost revizuită de mai bine de un deceniu, cu manualele foarte vechi. S-au întâmplat atât de multe lucruri în societatea noastră, a apărut inteligența artificială, și pe sănătate s-au schimbat lucruri, iar noi învățăm aspecte foarte învechite.
Din punctul meu de vedere, ar trebui să existe în școli și educație media, cu rețelele de socializare, fake news ș.a., educație pentru sănătatea reproductivă, pentru a înțelege mai bine corpul uman. Vedem că România e pe primul loc în Europa la mame minore…
Aș mai adăuga și gândirea critică. Acesta este un aspect important, anume că școala nu ne pregătește pentru a avea competențe, ci doar cunoștințe. Nu poate să ne pregătească pentru viața reală de după școală. Acesta este adevărul actual.
Foarte puțini profesori sunt deschiși într-adevăr pentru a susține mai mult elevii care vor mai mult, în general vorbind, de aceea cred că ar trebui să existe o schimbare”, a spus eleva.