Big Brother nu prea funcţionează când vine vorba de neregulile de pe şosele. Poliţiştii au primit peste 400 de filmări în trei săptămâni de la şoferii care şi-au reclamat colegii din trafic, dar au dat numai opt amenzi. Agenţii spun că sunt asaltaţi de filmuleţe care nu fac obiectul muncii lor şi stau degeaba cu orele cu ochii în monitor.
Într-o filmare trimisă pe hub-ul ministerului de Interne se văd doi şoferi care depășesc la limită un camion. Doar o secundă îi desparte de un impact frontal cu maşina care vine din sens opus. Bărbatul care era să devină victima imprudenţilor a trimis imaginile Poliţiei, dar şoferii nu au fost pedepsiţi.
„Filmulețul meu nu a fost luat în calcul pentru că nu se încadrează în categoriile pe care platforma le prezintă. Am fost nevoit să trag de volan, aproape să intru în șanț”, a spus Paul – șofer, pentru Observator.
De când şoferii agresivi pot fi reclamaţi, cu probe video, pe platforma specială pentru sesizări, poliţiştii au primit sute de filmări. Indiferent de gravitatea faptelor, ei iau în calcul doar cazurile care se încadrează într-una dintre categoriile prevăzute de lege şi care pot fi selectate pe site: şicanări cu frâne bruşte, flashuri ca să îşi facă loc sau slalom de pe o bandă pe alta.
„Au fost transmise 423 de sesizări. Dintre acestea, 285 au fost invalidate de către colegii mei, iar 138 au fost validate, din care opt au fost încheiate verificările”, spune Bogdan Oproiu – Direcția Rutieră.
Asta la doar o lună de la intrarea în vigoare a sistemului. Cele mai multe înregistrări au fost primite de la şoferi din Alba, Prahova şi Suceava.
Din totalul sesizărilor trimise pe portalul Ministerului de Interne, până acum mai bine de jumătate au fost invalidate. Motivele sunt diverse: șoferii fie au trimis orice altceva decât imagini din trafic, fie au sesizat alte abateri, fie au ales să se răzbune pe alți șoferi, trimițând imagini trunchiate.
În alte cazuri, reclamanţii au uitat să treacă numărul de înmatriculare al maşinii conduse de șoferul agresiv sau chiar înregistrarea video.
Ce se înțelege prin comportament agresiv în trafic?
Comportamentul agresiv în traficul include manevre precum: deplasarea succesivă de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens; întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor; pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roţilor motoare; circulaţia cu vehiculul la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia, scrie Digi 24
Tot în categoria manevrelor considerate comportament agresiv sunt incluse şi folosirea repetată a semnalelor sonore şi/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în faţa sa să elibereze banda de circulaţie; conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roţi; mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalţi participanţi la trafic care circulă în spatele acestuia sau realizarea intenţionată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia şi conducerea intenţionată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.