Ce sunt urmele albe lăsate de avioane pe cerul Clujului

Updated on august 25, 2024 Ce sunt urmele albe lăsate de avioane pe cerul Clujului 1

În ultimele zile, pe cerul Clujului s-a văzut un număr neobișnuit de mare de urme albe lăsate de avioane. E vorba despre clasicele dâre de condens (contrails). Doar că cei care lansează teorii conspiraționiste nu le numesc așa, ci „chemtrails”, cu sugestia că avioane de toate felurile, civile și militare, împrăștie intenționat aerosoli chimici pentru a otrăvi populația generală.

„”Aerul curat” de deasupra Clujului, Duminică 25 08 2024, ora 13…
Direcția: N-S.

Nu sunt avioane de pasageri, cel mai probabil sunt militare.
Care este părerea ta?
Ce cade pe capu nostru de sus?”, a scris un clujean pe Facebook.

Ideea că avioanele ar împrăștia substanțe toxice în atmosferă nu este nouă, are cel puțin 30 de ani vechime și a fost popularizată de-a lungul deceniilor inclusiv de personalități pop precum Prince și Kylie Jenner. Teoria dârelor chimice (chemtrails, chemical trail) susține că unele dâre ce par a fi dâre de condens lăsate de aeronave militare si civile, ar conține agenți chimici sau biologici, pulverizați în mod deliberat în scopuri secrete, în cadrul unor programe guvernamentale clandestine. Conspiraționiștii susțin că unele avioane pulverizează astfel substanțe chimice, în special aluminiu si bariu.

În realitate, urmele de condensare reprezintă un tip artificial de nor care a apărut odată cu inventarea motorului cu reacție. De la fenomenul care le dă naștere, respectiv condensarea, a apărut numele de contrails.

Urmele de condensare nu sunt ceva nou. Acest tip artificial de nor a început să fie observat din momentul în care oameni au început să zboare folosind motoare cu reacție. “Urmele de condensare” se formează atunci când gazele (în principal vapori de apă) care părăsesc motorul avionului se amestecă cu aerul mai rece din mediul înconjurător ceea ce duce la formarea cristalelor de gheață. În funcție de caracteristicile mediului înconjurător, “urmele de condensare” pot fi observate pentru un timp scurt sau pentru perioade mai lungi. Altfel, dacă aerul este foarte uscat, atunci cristalele de gheață se vor transforma în vapori de apă iar “urmele de condensare” vor dispărea în câteva minute.

Dacă în schimb avionul trece printr-o regiune în care aerul este umed atunci “urmele de condensare” vor avea un timp de viață mai mare iar în timp lățimea lor va crește. (În acest caz este destul de greu de diferențiat între “urmele de condensare” și norii de tip cirrus care se formează în mod natural). În ceea ce privește compoziția chimică a “urmelor de condensare” ele sunt în principal formate din vapori de apă, la care se adaugă dioxid de carbon și cantități foarte mici de hidrocarburi nearse, oxizi de azot și particule de funingine. Nu avem de-a face cu amestecuri de substanțe folosite în scopuri militare”, explică cercetătorul științific Bogdan Antonescu pentru factual.ro.

De ce nu toate avioanele lasă urme?Pentru apariția contrails, este nevoie de anumite condiții de temperatură și umiditate, astfel încât apa să înghețe, iar urmele să persiste. Un studiu a relevat că aceste contrails apar cam în 18% dintre zboruri.

În fapt, aerul trebuie să fie suficient de rece pentru ca apa să înghețe, motiv pentru care de obicei apar doar peste anumite altitudini – de obicei peste 6 km.

Cercetătorii arată că în aerul limpede, fără nori, contrailele dispar rapid, deoarece aerul ambiental uscat face ca particulele de gheață să se sublimeze (trecerea de la starea solidă la starea gazoasă). Dar, dacă atmosfera este umedă, particulele de gheață nu se pot sublima și contrailele pot persista mult mai mult timp.

Primul studiu despre contrails a fost publicat în 1919, de fizicianul austriac Robert Ettenreich. Trecuseră deja 15 ani de la primul zbor propulsat controlat, al fraților Wright.

De altfel, aceste urme de condensare reprezintă o resursă și pentru depistarea aeronavelor, o problemă destul de mare care s-a ridicat încă din timpul Celui de-al Doilea Război Mondial.

“Condițiile în care se formează “urmele de condensare” au fost destul de mult studiate în special în contextul celui Al Doilea Război Mondial, asta pentru că acest tip artificial de nor poate permite localizarea avioanelor. Există și o diagramă care poate fi utilizată pentru a prognoza apariția acestui fenomen”, conchide cercetătorul.

Advertisements
error: Content is protected !!