Întârzieri mari pe cele două loturi din Autostrada Transilvania. API: „Ne luăm adio inclusiv de la 2025”

Updated on iulie 27, 2024 Întârzieri mari pe cele două loturi din Autostrada Transilvania. API: „Ne luăm adio inclusiv de la 2025” 1

Autostrada Transilvania, secțiunea Nădășelu-Zimbor, rămâne în urmă cu graficul de execuție. La fel ca pe lotul vecin, Zimbor-Poarta Sălajului, și aici se constată o mobilizare redusă a constructorului UMB. Întârzierile se acumulează, iar șansele ca tronsonul să fie finalizat în 2025 se diminuează, punând în pericol absorbția fondurilor europene, anunță cei de la Asociația Pro Infrastructură.

Inițiată cu entuziasm și promisiuni de finalizare rapidă, autostrada a ajuns să fie un simbol al birocrației excesive și al managementului defectuos. Licitații întârziate, modificări constante ale proiectului, obstacole birocratice și o mobilizare insuficientă a constructorilor au dus la o situație alarmantă.

„Și Nădășelu-Zimbor, tot chinuitor. La fel ca Zimbor-Poarta Sălajului filmat pe 12 iulie, și pe lotul vecin am găsit în 24 iulie aceeași mobilizare slabă a celor de la UMB care sunt întinși pe prea multe șantiere și se concentrează puternic pe A7 Buzău-Focșani, restul proiectelor suferind.

Concluzia și argumentele vi le-am spus în comunicatul de acum două săptămâni: prin 2021 visam să circulăm în 2023, cel târziu în 2024, dar acum ne luăm adio inclusiv de la 2025, sperând să ne încadrăm în jalonul PNRR, 2026. Vă invităm să (re)citiți explicațiile de-atunci în linkul din comentarii.

În plus, dacă nu suntem prea impertinenți, ne-am hazarda la o recomandare: antreprenorul UMB să își protejeze taluzurile și terasamentele pentru sezonul ploios/rece. În caz contrar, nu ne-ar mira dacă dealurile transilvănene ar lua-o (și mai rău) la vale, iar din terasamente la primăvară vom culege buruieni.

Întârzieri mari pe cele două loturi din Autostrada Transilvania. API: „Ne luăm adio inclusiv de la 2025” 2 Întârzieri mari pe cele două loturi din Autostrada Transilvania. API: „Ne luăm adio inclusiv de la 2025” 3

Ca să ne facem o idee despre când am putea spera la inaugurări, vă reamintim că oficialii CNAIR au extins cu multă indulgență termenele de finalizare în 28.07.2026 pentru Nădășelu-Zimbor, respectiv 14.12.2026 pe Zimbor-Poarta Sălajului, conform ultimului grafic de execuție aprobat și raportat public”, au scris cei de la API.

Secțiunea Nădășelu-Poarta Sălajului a Autostrăzii Transilvania, un proiect care promitea să revoluționeze transporturile în regiune, se confruntă cu întârzieri semnificative.

„Prin 2021 visam să circulăm în 2023, cel târziu în 2024. Dar acum ne luăm adio inclusiv de la 2025, sperând să ne încadrăm în jalonul PNRR, 2026.

Argumentele sunt simple și evidente. CNAIR a extins, a treia oară dacă am numărat noi bine, termenele de finalizare în 28.07.2026 pentru Nădășelu-Zimbor, respectiv 14.12.2026 pe Zimbor-Poarta Sălajului, conform ultimului grafic de execuție aprobat și raportat public.
De ce le-a extins? Pe scurt, fiindcă nu și-a făcut treaba. Licitația pentru viaductele suplimentare pe traseul modificat de alunecările de teren s-a finalizat cu vreo doi ani de întârziere, acordul de mediu s-a revizuit în pas de melc, suprafețele forestiere nu sunt eliberate în totalitate, iar nodul Românași de la capătul din nord nu are încă un constructor.

Întârzieri mari pe cele două loturi din Autostrada Transilvania. API: „Ne luăm adio inclusiv de la 2025” 4 Întârzieri mari pe cele două loturi din Autostrada Transilvania. API: „Ne luăm adio inclusiv de la 2025” 5

Chiar și în aceste condiții, lotul Zimbor-Poarta Sălajului ar putea fi deschis în 2025 dacă oficialii CNAIR închid în următoarele luni licitația nodului Românași fără de care tronsonul este muzeu. Și, evident, dacă cei de la UMB decid să își apere blazonul și aduc niște forțe suplimentare ca să dea gata autostrada. În caz contrar, toate șansele să intre în 2026 în al 7-lea an de contract!”, au mai transmis cei de la API.

Pe Nădășelu-Zimbor este și problema celor două viaducte de pe traseul modificat la Nădășelu și Topa Mică: 9 luni proiectare și alte 18 de execuție. UMB nu a participat la licitația aceasta și contractul a ajuns la turcii de la Ozaltin, fiind semnat pe 5 iunie 2024.

Contractele au fost semnate cu UMB în 26.06.2020 pe Zimbor-Poarta Sălajului și în 22.09.2020 pe Nădășelu-Zimbor cu ordine de începere emise în 31.05.2021, respectiv 25.01.2021. Ambele prevăd 12 luni de proiectare și 24 de execuție.

error: Content is protected !!