Rectorul Universității „Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, Daniel David, profesor de psihologie clinică și științe cognitive clinice, spune că “școala nu a fost creată pentru a te face fericit”, așa cum spun unii miniștri.
În cadrul emisiunii „Educația la putere” de la TVR 2, el mai spune referitor la predarea unor “lucruri care nu folosesc în viață”, așa cum consideră unele persoane, că de fapt școala “ne ajută să nu fim proști. Îți dezvoltă mintea”. Rectorul UBB vorbește și despre limitele implicării părinților și elevilor în actul educațional, despre ce atribuții are de fapt un consilier școlar și ce tipuri de situații trebuie să trateze, despre salariile profesorilor și calitatea învățământului, potrivit edupedu.ro.
“Îi văd pe miniștri vorbind așa într-o bucurie extraordinară, că scopul școlii este să te facă fericit. Școala nu a fost creată pentru a te face fericit. Școala a fost creată de această civilizație pentru a transfera competențe. Acum, dacă poți transfera competențe într-un mediu în care copiii sunt și fericiți, și bucuroși, și merg cu plăcere la școală, e foarte bine și așa trebuie să facem, dar vor fi anumite momente când unele lucruri nu se fac într-un context de fericire și bucurie. Sunt unele lucruri în care va fi nevoie de stres, efort și toleranță la frustrare”.
Rectorul UBB a explicat și de ce școala trebuie să rămână în urma dezvoltării rapide a societății.
“Nu putem automat orice inovație imediat să o preluăm în curriculum și în actul educațional, fiindcă s-ar putea ca pe termen mediu și lung unele inovații să facă rău și atunci totdeauna educația, mai ales în zona preuniversitară, este un pic inerțială, este mai în spate, ca să spun așa, față de dezvoltările extraordinar de avansate în zona business-ului sau în diverse alte zone sociale. Și această inerție trebuie protejată, fiindcă este vorba despre a proteja copiii, de a proteja mintea copiilor pe care îi educăm”.
Despre salariile profesorilor, Daniel David crede că “trebuie să facem cu profesorii ce am făcut și cu medicii: când am văzut că s-au pus să plece din țară, le-am dat niște salarii înspăimântător de ridicate”. El spune că “cei mai mulți absolvenți, cei mai buni absolvenți din zona de științe nu merg în preuniversitar și din start nu-și pun problema să meargă în preuniversitar, fiindcă salariul este foarte mic, statutul lor social este slab”.
Potrivit lui Daniel David, lumea se așteaptă ca în atribuțiile consilierilor școlari sau ale profesorilor să fie și gestionarea cazurilor de violență sau consum de droguri. “Consilier școlar înseamnă profesionist cu diverse pregătiri. Unii sunt filosofi, alții sunt pedagogi, alții sunt sociologi. Păi, de unde să se priceapă ei la probleme de psihologie? Unii sunt psihologi, dar și psihologii, unii sunt specialiști mai degrabă într-o psihologie educațională, nu psihologie clinică”, spune David.
De asemenea, Daniel David a vorbit și despre faptul că și copii și părinții sunt co-creatori ai sistemului dar trebuie să se respecte niște limite: “Sunt zone în care părerea ta contează, dar nu înseamnă că se va face așa cum crezi tu că trebuie făcut. Cred că părinții trebuie să fie parte din echipa care co-creează educația copiilor, dar nu părintele trebuie să vină să spună exact ce trebuie făcut, cum se dau notele, ce note să se dea“, spune Daniel David.