O fostă fabrică emblematică din Cluj-Napoca se pregătește pentru o reamenajare amplă, care va transforma zona industrială din vestul gării într-un cartier nou. Terenul, deținut de S.C. “Remarul 16 Februarie” S.A., o companie cu o istorie bogată ce datează din 1870, va fi supus unui amplu proces de restructurare urbană, conform proiectului “ELABORARE PUZ RESTRUCTURARE URBANA «REMARUL 16 FEBRUARIE»”.
Proiectul a fost prezentat joi în cadrul ședinței Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism (C.T.A.T.U) a județului Cluj, marcând un pas important spre revitalizarea zonei. Suprafața totală a terenului vizat este de aproximativ 60.000 mp, oferind un spațiu considerabil pentru o transformare semnificativă, informează Ziua de Cluj.
Potrivit documentației, zona construită este unul din cele mai importante ansambluri ale patrimoniului industrial clujean fiind protejată parțial din punct de vedere arhitectural și urban, având clădiri propuse pentru a fi clasate în lista monumentelor istorice. Clădirile/halele industriale sunt majoritatea construite în a doua jumătate a secolului al XX-lea având caracter industrial, funcționând ca depoziție sau ateliere de reparații. Incinta industriala evidențiază o structura mediocră, dezordonată, rezultat al unor dezvoltări in timp nesistematice.
Societatea REMARUL, deși este o societate profitabilă, în prezent nu mai produce piese pentru repararea materialului rulant astfel există hale neutilizate, printre care hala cazangeriei (ceea mai valoroasă din punct de vedere arhitectural). Aceasta a fost golita de utilajele și aparatura existentă și închiriată unei firme romano-olandeze, care a părăsit-o anul trecut. Tendința societății REMARUL 16 Februarie este de a se retrage spre limita de vest a incintei, iar halele de la intrare vor rămâne neutilizate.
Prin mixtul de funcțiuni se va reduce mișcarea populatiei spre zona centrala sau spre alți poli de interes. Dat fiind dimensiunea investiției, proiectul se dorește a fi realizat in 3 etape, pentru posibilitatea finanțării acestuia de către beneficiar si gestionarea traficului auto:
1. Prima etapă în zona nord-vestică cu realizarea podului peste Nadăș prin reabilitarea Halei Forja (funcțiunea de învățământ- E6) și două clădiri noi: un turn cu h max 100m având funcțiunea de locuire si servicii (L1) si adiacent halelor de locomotive o clădire aliniată la cornișa existenta cu funcțiuni mixte: comerț si servicii (L3).
2. Etapa 2: reabilitarea Cazangeriei, construirea turnului de pe latura nordica cu h max 80m (L2) , cladire L7 SI L5 cu h max. 28m.
3. Etapa 3: Reabilitarea halelor Atelierele de locomotive (E4) si noi clădiri cu funcțiuni mixte (L4) cu h max 80m.
„Realizarea investiției duce la regenerarea urbana si păstrarea patrimoniului industrial Clujean, prin reabilitarea și nefuncționarea clădirilor industriale, apariția de imobile noi și amenajarea spațiului exterior pentru publicul larg si prin noi legaturi cu orasul. Conceptul proiectului este acela de regenerare urbană prin refolosirea clădirilor industriale pentru numeroase activități publice sau private.
Combinarea arhitecturii vechi cu cea nouă și crearea unei noi comunități bazată pe sufletul unei structuri existente este un concept dovedit ca fiind unul de succes deja”, se arată în justificarea investiției.
Arhitectul șef al județului Cluj, Claudiu Salanță, cel care a condus ședința de urbanism, a propus ca proiectul să fie discutat într-o ședință comună cu reprezentanții primăriei Cluj-Napoca.
„Părerea mea este că trebuie mai multă zonă verde. Se mai poate tăia din parcări. Nu am o problemă cu regimul de înălțime. De asemenea, să țineți cont de continuarea mobilității pe malul Nadășului. Aceste discuții trebuie avute într-o comisie comună cu cei de la municipiul Cluj-Napoca. Vom amâna pentru astăzi un vot. Din punctul meu de vedere nu este o problemă avizarea acestui proiect, ținând cont de observațiile făcute”, a transmis Salanță.